Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

قبرستان‌های معروف مسلمانان

برخی از قبرستان‌های معروف هستند که در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارند، حتی برخی از آن‌ها در روایات نیز جایگاه ویژه‌ای را کسب کردند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  1. قبرستان بقیع:

کهن‌ترین قبرستان مسلمانان است که در مدینه و نزدیکی مسجدالنبی قرار دارد.[1] چهار امام شیعیان یعنی امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) در این قبرستان مدفون هستند.[2]

  1. قبرستان وادی‌السلام:

قبرستانی بزرگ و تاریخی در شهر نجف است که به سبب وجود احادیثی درباره فضیلت آن، برای شیعیان اهمیت دارد. دو مقبره منسوب حضرت هود و حضرت صالح پیامبر (علیهما السلام) نیز در این قبرستان واقع است.[3]

  1. قبرستان تخت فولاد:

قبرستانی قدیمی در اصفهان که به دلیل مشاهیر مدفون در آن و وجود بناهای تاریخی، از مکان‌های تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می‌شود.[4]

  1. قبرستان معلاة:

قبرستانی قدیمی که شمال شرقی مکه واقع است.[5]

اجداد پیامبراسلام (صلی الله علیه و آله)، عبدمناف، هاشم و عبدالمطلب، در آن‌جا مدفون هستند.[6]

  1. قبرستان ابن‌بابویه:

قبرستانی بزرگ و تاریخی در شهرری است که شکل‌گیری آن به دوره فتحعلی‌شاه قاجار می‌رسد.[7]

  1. قبرستان باب الصغیر:

قبرستانی مهم و قدیمی در دمشق و مدفن برخی فرزندان  امامان شیعه، صحابه و تابعین است.[8] قدمت باب الصغیر به نخستین سال‌های ورود اسلام به سرزمین شام می‌رسد. مقام رؤوس الشهداء (مدفن سرهای شهدای کربلا) در نزدیکی باب الصغیر واقع شده و بر اهمیت آن افزوده است.[9]

  1. قبرستان شیخان:

قبرستانی در قم که مرقد فقهاء و بزرگان بسیاری است و دو مُحَدّث مشهور، زکریا بن ادریس و زکریا بن آدم در آن قرار دارند و از همین جهت نام شیخان به خود گرفته است.[10]

  1. بهشت زهرا:

قبرستانی بزرگ در جنوب تهران است که در پی سازمان‌دهی گورستان‌های پایتخت در سال 1349 شمسی ساخته شد. این قبرستان به مروز زمان گسترش یافت و به «بهشت زهرا (سلام الله علیها)» تغییر نام داد.[11]

 

[1].. رفعت، پاشا ابراهیم، مرآت الحرمین، مترجم: انصاری، هادی، ص ۴۴۷.

[2]. جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، ص ۳۵۳-۳۵۶.

[3].  عبدالصاحب مظفر، محسن، «بررسی تاریخ خاکسپاری در نجف و وادی السلام»، مترجم: خوشنویس، محمدحسین، در فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۳۹، ص۱.

[4].ترکی، زهرا، «نقش آرامستانها در برنامه‌ریزی توسعه و رشد گردشگری مذهبی به عنوان الگوی برتر اقتصادی نمونه موردی تخت فولاد اصفهان». ص۵۶.

[5].  قائدان، اصغر، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرّمه و مدینه منوّره، ص۱۲۹.

[6].  ازرقی، محمدبن عبدالله، کتاب اخبار مکة شرفها الله تعالی و ما جاء فیها من الآثار، روایة اسحاق بن احمد خزاعی، در اخبار مکة المشرفة، ج۱، ص ۴۳۳.

[7]. منصوری، کاوه و محمد مسعود و محمدسعید ایزدی، «شناخت عوامل مؤثر در شکل‌گیری گورستان‌های تاریخی»، باغ نظر، سال ۱۶، شماره ۷۵، ص۲۲.

[8]. حموی بغدادی، یاقوت، معجم البلدان، ج۲، ص۴۶۸، ‌دار صادر، بیروت، ۱۹۹۵م.

[9]. فهری، سید احمد، مراقد اهل البیت فی الشام، مکتب الامام الخامنئی، ص۳۹-۴۰، سوریه، ۱۴۲۸ق.

[10]. احمدیان، مینا، شیخان قم: زندگینامۀ بززگان مدفون در شیخان کبیر (گلزار شیخان) ، ص۳۲-۳۵. قم، انتشارات دلیل ما، ۱۳۸۳ش.

[11]. خاوری، حاجیه خان، «بهشت زهرا(س)»، در دانشنامه جهان اسلام، ص۸۲۲، تهران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، ۱۳۷۷ش؛ ویکی شیعه.