searchicon

کپی شد

حضور سایر معصومان (علیهم‌السلام) در مکه

در مورد حضور سایر معصومان در مکه باید گفت: اکثر ایشان در مکه حضور داشته‌اند، البته برخی از ایشان حضرشان برای انجام مناسک حج بوده است.

در این گفتار کوتاه به حضور برخی از آن بزرگواران اشاره می‌شود:

  1. حضرت علی (ع): برای حضور آن‌حضرت در شهر مکه، تنها کافی است اشاره به‌مکان ولادت آن‌حضرت شود. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز جمعه ۱۳ رجب سال ۳۰ عام الفیل (۲۳ سال قبل از هجرت) در شهر مکه و در داخل کعبه متولد شد.[1]
  2. حضرت فاطمه (سلام الله علیها): در باره حضور آن‌حضرت در شهر مکه گفتنی است که مشهور بین علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت این است که آن‌حضرت در سال پنجم بعد از مبعثِ پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)، مشهور به سَنَه أحقافیه (سال نزول سوره احقاف) در شهر مکه به‌دنیا آمد.[2]

اما در مورد امامانِ بعد از حضرت علی (علیه‌السلام) در شهر مکه، باید گفت: غیر از امام حسین (علیه‌السلام) که چند ماهی به‌عنوان مقدمه قیامشان در مکه حضور داشتند،[3] حضور بقیه امامان (علیهم‌السلام) در شهر مکه به‌منظور انجام مناسک حج؛ اعم از واجب و مستحب و یا عمره مستحبی بوده‌است. البته ممکن است که گاهی از مواقع در حین حضور در مکه، مواردی از امور سیاسی نیز پیش می‌آمده‌است.

ناگفته نماند که امام حسن عسکری (علیه‌السلام) به‌دلیل موقعیت خاصی که در شهر سامراء داشت، هیچ‌وقت موفق به حضور در شهر مکه، حتی برای فریضه حج هم نشد.

 

[1]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 1، ص 5.

[2]. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی‏، محقق و مصحح: غفارى، على‌اكبر و آخوندى، محمد، ج ۱، ص ۴۵۸؛ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، ج 2، 3 793؛ فتال نیشابوری، محمد بن حسن‏، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ص 143.

[3]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 36‏.