کپی شد
اهل سنت و توحید
برخی از فرق اهل سنت مىگويند: خداوند شبيه مخلوقات است، و او را توصيف به أعضاء و جوارح مىنمايند. مىگويند: خداوند در ازل قبل از آنكه مخلوقى را بيافريند، آمر و ناهى (امر كننده و نهى كننده) بوده است. او به واسطه اين امر و نهى، از چيزى استفاده نمىكرد، و به غير خود نيز فائدهاى نمىرسانيد. همچنین در لايزال (آینده) پس از خراب عالم، و پس از عالم حشر و نشر، هميشه آمر و ناهى خواهد بود. اين امر و نهى دائمى مىباشد به دوام ذات او تعالى.[1]
برخی دیگر نیز مىگويند: خداوند تعالى، قادر، عالم، حَىّ، و إلى غير ذلک از صفات مىباشد به ذوات قديمه كه آن ذوات الله نمىباشند، و غير الله نمىباشند و بعض الله نمىباشند و اگر آن صفات به ذوات قديم نبودند، خداوند قادر و عالم و حىّ نبود.[2] «تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيرا»؛[3] «خداوند از اين مقوله بسى رفيعتر و بلندتر است».[4]
[1]. حسینی تهرانی، سید محمد حسین، امام شناسى، ج 16 – 17، ص 557.
[2]. شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، المِلَل و النّحل، تحقيق: محمد بدران، ج 1، ص 95.
[3]. «سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبيرا»، اسراء، 43.
[4]. امام شناسى، ج 16 – 17، ص 557 و 558.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید