کپی شد
آرای کلامی و فقهی مالکیه
مالکیه در مباحث کلامی و فقهی دیدگاههای خاصی دارند که به برخی از آنها اشاره میشود:
الف) دیدگاه مالکیه در برخی از مباحث کلامی
- مالکیه معتقد هستند: بهترين مردم پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله) ابوبكر است، سپس عمر، بعد عثمان و آنگاه على (عليه السلام).[1]
- در باره ایمان میگویند: ايمان عبارت است از: قول و عمل و معرفت، كه با طاعت افزونى مىيابد و بر اثر معصيت کاهش مىیابد. [2]
- از جمله مسائلى كه از روزگاران كهن نزد متكلمان مورد بحث بوده و اختلاف شديدى در آن واقع شده، رؤيت خداوند متعال است. آيا خداوند را در دنيا يا در آخرت، به چشم سر يا با چشم بصيرت مىتوان ديد؟ در اين زمينه مالكيّه معتقدند كه خداوند متعال در دنيا يا در آخرت (با چشم سر) ديده مىشود.[3]
ب) دیدگاه مالکیه در برخی از مباحث فقهی
- فرقه مالكيّه بر خلاف سه مذهب دیگر فقهی اهل سنت (حنفیه، شافعیه و حنبلیه) مىگويند: آويختنِ دستها در نمازهاى واجب، مستحب است.[4]
- طائفه مالكيّه، وطى غلام را مباح مىشمارند.
هم اكنون هم مالكيّه اين عمل را انكار ندارند، و در مقام بحث از رئيسشان؛ مالِك بن أنَس از فتواى او دفاع مىكنند، و حِلّيّت آن را مطابق مطلقات مىشمارند.
آية الله حاج سيد موسى شُبَيْرى زنجانى مىفرمودند: من وقتى در مدينه طيّبه با بعضى از مشايخ مالكيّه در اين موضوع؛ يعنى در باره جواز وطى غلام گفتوگو كردم. میگفتند: آيه قرآن: وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ، إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ،[5] بر جواز دلالت دارد؛ زيرا لفظ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ عامّ است و شامل غلام و كنيز هر دو مىگردد. من گفتم: غلام از مدلول اين آيه به اجماع خارج است. گفتند: اجماع براى شماست، ولى براى ما اجماعى نیست.[6]
[1]. مقدسى، مطهر بن طاهر، آفرينش و تاريخ، ترجمه: شفيعى كدكنى، محمد رضا، ج 1، ص 96 و ج 2، ص 832.
[2]. همان.
[3]. رضوانی، علی اصغر، شيعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج 1، ص 210.
[4]. مغنيه، محمّد جواد، الفقه على المذاهب الخمسة، ج 1، ص 110.
[5]. مؤمنون، 5 و 6.
[6]. حسینی تهرانی، سید محمد حسین، امام شناسى، ج 16-17، ص 468.