searchicon

کپی شد

‏وجه تسمیه شیعه اثنی عشری ‏

برای توضیح این سر فصل ابتدا لازم است به دو مطلب اشاره شود:

  1. واژه اثنی عشر مرکب از دو کلمه اثنی و عشر و به معنای دوازده است.
  2. عده بسیار زیادی از شیعیان، معتقد به امامت و خلافت دوازده نفر (دوازده امام)، به عنوان جانشینان پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) هستند.

حال با توجه به معنای واژه اثنی عشر و همچنین اعتقاد شیعیان نسبت به جانشینی امامان دوازده گانه (علیهم السلام)، وجه تسمیه شیعه اثنی عشری معلوم می شود. البته لازم به ذکر است كه جانشینان پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله) توسط آن حضرت در احادیث ایشان به طور کاملا واضح بیان شده است که در این مجال کوتاه به یکی از این احادیث اشاره می شود:

جابر بن یزید جعفى از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل می کند: «وقتى كه خداى تعالى آیه أُولِی الْأَمْرِ[1] را بر پیامبرش فرو فرستاد، عرض كردم: یا رسول اللَّه! خدا و رسولش را شناخته ‏ایم، پس اولو الأمرى كه خداوند طاعت آنها را مقرون به طاعت خود كرده چه كسانى هستند؟ فرمود: اى جابر آنها جانشینان من و ائمّه مسلمین پس از من هستند؛ اوّل ایشان علی بن أبى طالب و بعد از او حسن و حسین و علی بن الحسین و محمّد بن علی (كه در تورات به باقر معروف است و تو اى جابر او را مى‏ بینى و آن گاه كه او را دیدار كردى سلام مرا به او برسان) و پس از او جعفر بن محمّد الصادق و موسى بن جعفر و علی بن موسى و محمّد بن علی و علی بن محمّد و حسن بن علی و پس از او همنام و هم كنیه من حجّة اللَّه در زمینش و بقیة اللَّه در بین بندگانش، فرزند حسن بن علی، ائمّه مسلمانان خواهند بود. او كسى است كه خداى تعالى مشرق و مغرب زمین را به دست او بگشاید، او از شیعیان و اولیائش غایب شود، غیبتى (طولانی) كه بر عقیده به امامت او باقى نماند، مگر كسى كه خداوند قلبش را به ایمان امتحان كرده است».[2]

 

[1]. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»، نساء، 59.

[2]. صدوق، محمد بن على‏، كمال الدين و تمام النعمة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ج 1، ص 474.