searchicon

کپی شد

کسوت و پیشه حضرت عیسی (علیه السلام)

مهم‌ترین کسوت و پیشه حضرت عیسی (علیه السلام) وظیفه پیامبری و ابلاغ دستورات الهی به مردم و هدایت و ارشاد آنها به سوی خدا و خوبی‌ها بوده است. وظیفه رسالت و پیامبری، وظیفه‌ای بسیار سنگین و نیازمند به صرف وفت فراوانی بوده است؛ به همین جهت، آن‌چه از نقل تاریخ و روایات استفاده می شود، این است که آن حضرت بیشتر اوقات در سفر و مشغول تبلیغ دین خدا بوده است.

در کنار وظیفه مهم پیامبری، این احتمال هم می‌رود که آن حضرت همراه با سایر حواریون، برای امرار معاش به شغل لباس شویی مشغول بوده است.

در این باره نقل شده است: حواریون آن حضرت همراه ایشان در سفرها به راه مى افتادند و هر گاه تشنه یا گرسنه مى شدند، به فرمان خداوند غذا و آب براى آنها آماده مى شد. آنها این جریان را افتخار بزرگى براى خود دانسته، از حضرت مسیح پرسیدند: «آیا کسى بالاتر از ما پیدا مى شود؟ او فرمود : آری، از شما بالاتر کسى است که زحمت بکشد و از دست رنج خودش بخورد».[1] به دنبال این جریان، آنها به شستشوى لباس و گرفتن اجرت در برابر آن مشغول شدند و عملا به همه مردم درسى دادند كه كار و كوشش ننگ و عار نيست.[2]

از بیانی که گذشت می‌توان احتمال داد که حضرت عیسی (علیه السلام) با این که در نهایت زهد و ساده زیستی زندگی می کرده و به حداقل کفایت می نموده است، اما برای آن که سَربار دیگران نباشد، از دسترنج خود استفاده نماید، و خود به آن چه می‌گوید عمل کرده باشد، هنگام نیاز، به شغل لباس شویی می‌پرداخته است.

[1]. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، تحقيق و مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 2، ص 757.

[2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏2، ص 566.