searchicon

کپی شد

کثرت طولی و عرضی

در مباحث كلام جدید كثرت دینی را می­توان به دو گونۀ طولی و عرضی تقریر كرد. كثرت طولی عبارت است از: ادیان یا شرایع آسمانی كه در طول تاریخ بشر ظهور نموده و به دین یا شریعت اسلام ختم گردیده است. چنین كثرتی نه با حقانیت همگانی ادیان منافات دارد و نه از جنبه عملی مشكل­ آفرین است؛ زیرا فرض بر این است كه همه آنها الهی و توحیدی­اند، اما كثرت عرضی ادیان و شرایع آسمانی بدین صورت است كه همه یا عده­ای از پیروان دین یا شریعت پیشین، از شریعت آسمانی جدید سرباز زده و بر شریعت پیشین باقی بمانند كه این فرض مشخصاً با حقانیت همگانی ادیان منافات دارد.[1]



[1]. ر.ك: ربانی گلپایگانی، علی، تحلیل و نقد پلورالیسم دینی، ص24، مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر، چاپ سوم، تهران، 1386ش.