searchicon

کپی شد

چکیده مقاله حضرت عیسی (علیه السلام)‏

حضرت عیسی (علیه السلام) از بزرگ‌ترین پیامبران و رسولان الهی است که دارای شخصیتی برجسته و ممتاز نزد پروردگار و اولیای الهی است. نام این بزرگوار در ردیف چهار پیامبر اولوالعزم دیگر؛ یعنی حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی (علیهم السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در قرآن کریم ذکر شده است. خداوند متعال او را بدون این‌که پدری داشته باشد، از مادرش، مریم عذراء (سلام الله علیها) که دختری پاک‌دامن بود، به دنیا آورد. چون این اتفاق برای مردم قابل تصور نبود که کسی بدون پدر متولد شود، به مریم (سلام الله علیها) تهمت زدند؛ به همین جهت خداوند سبحان، حضرت عیسی (علیه السلام) را در همان روزهای اول تولد به سخن گفتن واداشت تا مادر خود را از هر خطا تبرئه کند. و خود را بنده و پیامبر خدا معرفی کند.

تنها رسالت حضرت عیسی (علیه السلام) در ساعات اوّلیه پس از ولادت، اثبات بی‌گناهی حضرت مریم (سلام الله علیها) و اعلام مقام بندگی و پیامبری خود بود، اما هنوز مسئولیت هدایت و تبلیغ دین الهی،‌ بر عهده او قرار داده نشده بود. در عین حال خطراتی از جانب گروهی از یهودیان، جان حضرت عیسی و مریم (علیهما السلام) را تهدید می کرد؛ به همین جهت خداوند آن دو را به مکانی امن و مناسب راهنمایی کرد؛ سرزمین مرتفعى که داراى امنیّت و آب جارى بود تا حضرت عیسی (علیه السلام)، مراحل رشد و نمو خود را طی کند و آماده تبلیغ رسالت آسمانی خود شود.

سال‌ها گذشت تا این‌که خداوند متعال حضرت عیسی (علیه السلام) را برای پیامبری و هدایت بنی اسرائیل به سوی آنان فرستاد. خداوند به او  کتاب انجیل را عنایت فرمود و معجزه‌های مختلفی؛ همچون زنده کردن مردگان را به او عطا کرد تا به وسیله آنها، پیامبری خود را به مردم اثبات کند. با این حال، عده کمی به او ایمان آوردند. در صدر این افراد، «حواریون» بودند که اصحاب خاص حضرت بوده و همواره در کنار او، هم از دانش و عمل او استفاده می کردند و هم به تبلیغ دین خدا می‌پرداختند.

حضرت عیسی (علیه السلام) در طول حیات بابرکت خود، آثار و اقدامات مهم علمی، اجتماعی و سیاسی از خود به جای گذاشت. آن حضرت برخلاف عقیده بعضی از مسیحیان، نه تنها شخصیتی منزوی و گوشه گیر نداشت، بلکه شخصیتی انقلابی و مبارز بود که با مستکبران عصر خود مبارزه می کرد و به دنبال برپایی حکومت الهی بود.

سرانجام، دشمنان حضرت مسیح (علیه السلام) تصمیم گرفتند تا او را به قتل برسانند. با خیانت یکی از حواریون، محل استقرار حضرت عیسی (علیه السلام) شناسایی شد. دشمنان وارد آن‌جا شده، ولی به قدرت و مشیت الهی کسی را که شبیه به حضرت عیسی (علیه السلام) بود دستگیر کرده و به صلیب کشیدند، و بدین گونه خداوند متعال حضرت عیسی (علیه السلام) را نجات داده و سپس او را به نزد خود بالا برد.

آن حضرت در حال حاضر – به قدرت الهی- زنده است و بعد از ظهور امام زمان (علیه السلام)، از آسمان فرود آمده، در نماز به ایشان اقتدا می نماید و در برپایی حکومت عدل جهانی امام عصر (علیه السلام)، یاور آن امام خواهد بود.