searchicon

کپی شد

پیش‌گویی شهادت حسین بن علی شهید فخ

با توجه به اهمیت قیام شهید فخ، پیش‌گویی‌ها و تمجیدهایی از جانب معصومان (علیهم السلام) نسبت به آن صورت گرفته است که در بر اساس برخی از آنها مهم‌ترین قیام پس از قیام سید الشهداء (علیه السلام) شمرده شده است.

الف. محمّد بن اسحاق از امام جواد (علیه السلام) نقل می‌كند كه فرمود: حضرت رسول (صلّى اللَّه عليه و آله) از سرزمين فخ می‌گذشت، از مركب پياده شد، يک ركعت نماز خواند و در ركعت دوم شروع به گريه كرد. هنگامی که مردم ديدند پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) گريه می‌كند، آنها نيز شروع به گريه كردند. آن حضرت از آنجا كه گذشت، به مردم فرمود: براى چه گريه می‌كرديد؟ عرض كردند چون شما را گريان ديديم، گريه كرديم.

فرمود: پس از ركعت اول، جبرئيل بر من نازل شد و گفت: يا محمّد يک‌نفر از فرزندانت در اين سرزمين كشته خواهد شد كه اجر شهيد در رکاب او برابر با دو شهيد است.[1]

ب. از نضر بن قرواش نقل شده است: مال‌هاى سوارى خود را به حضرت صادق (علیه السلام) از مدينه كرايه دادم. وقتى از دره مرّ (در نزدیکی فخ) رد شديم به من فرمود: وقتى به فخ رسيديم، مرا مطلع كن. عرض كردم: مگر آن محل را نمی‌شناسى. فرمود: چرا ولى می‌ترسم خوابم ببرد. به فخ كه رسيديم نزديک محمل امام شدم ديدم خواب است سرفه‏اى كردم بيدار نشد. محمل را تكان دادم حركت كرده نشست. عرض كردم: به فخ رسيديم. فرمود: محمل مرا باز كن. سپس فرمود قطار را به هم وصل كن وصل كردم امام (عليه السّلام) را از جاده به كنارى بردم و شترش را خواباندم. فرمود: آب و آفتابه را بده. وضو گرفت و نماز خواند بعد سوار شد. عرض كردم فدايت شوم اين عملى كه انجام داديد جزء اعمال حج است؟ فرمود: نه ولى اين‌جا مردى از خويشاوندانم با گروهى شهيد مى‏شود كه ارواح آنها جلوتر از بدن‌هايشان رهسپار بهشت مى‏شود[2]

بر اساس این روایات پيامبر اكرم (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم)  بيش از صد و شصت سال پيش از قيام وى او را ستوده است؛ و امام صادق (عليه السّلام)، از او با تجليل ياد كرده و پيش از شهادت وى در شهادت‌گاه او نماز خوانده است.

[1]. مجلسى، محمد باقر، زندگانى حضرت امام موسى كاظم (عليه السلام) (ترجمه بحار الأنوار)، ترجمه: خسروى، موسى، ص 149.

[2]. همان، ص 150.