searchicon

کپی شد

پیشینه پرداخت خمس به فقها، در عصر غیبت

تصور برخی افراد بر این است که پرداخت خمس تنها در عصر ائمه (ع) واجب بوده و حال این که پس از غیبت امام عصر (عج)، دادن آن به فقیه جامع الشرایط، مورد قبول فقهای برزگ شیعه است.

برای تأیید این مطلب، نظر بعضی از متقدمین فقها مانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و همچنین مرحوم صاحب جواهر در این مورد بیان می شود. شایان ذکر است که سه شخصیت بزرگ شیعی؛ یعنی شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی در اوائل غیبت کبری زندگی می کردند که به علت حضور امامان معصوم (ع) در میان جامعۀ شیعه، هنوز برخی از مسائل مربوط به فقیه و جایگاه فقاهت به خوبی در فرهنگ شیعی تبیین نشده بود، «اگر چه فعالیت های علمی و عملی این سه شخصیت بزرگ، سهم زیادی در تبیین این جایگاه داشت»، ولی با وجود این، پرداخت خمس به فقها، امر رایجی بوده است.

اما نظرات علما: مرحوم شیخ مفید در باب «الخمس و الغنائم» کتاب «المقنعه»[1] می نویسند: پرداخت خمس در هر فایده ای واجب است؛ زیرا خداوند در قرآن آن را واجب کرده است.[2] بنابراین با توجه به این که مرحوم شیخ مفید وجوب خمس را محدود به دوران حضور امام (ع) نکرده است می توان نتیجه گرفت که وی در زمان غیبت نیز، پرداخت خمس را واجب می داند. لذا فقها، وجوب خمس در زمان غیبت را به ایشان نسبت داده اند.[3]

مرحوم سید مرتضی در کتاب «الانتصار» می فرمایند: « خمس در همۀ فواید و کسب ها و معادن و گوهرهایی که از دریا استخراج شود و گنج و سود کسب، اگر بیشتر از خرج سالانه باشد، واجب است.»[4] ایشان نیز وجوب خمس فواید مذکور را، مقید به زمان حضور نکرده اند.

مرحوم شیخ طوسی نیز در چندین کتاب خود بحث وجوب خمس را بدون این که مقید به زمان حضور امام (ع) کنند، آورده اند[5]، پس این بدین معنا است که ایشان قائل به وجوب پرداخت خمس در زمان غیبت هستند، از طرفی برخی از کتاب های فقهی نیز نظریۀ عدم اسقاط خمس در زمان غیبت را به ایشان نسبت داده اند.[6]

مرحوم صاحب جواهر نیز در این بارۀ می فرمایند: «واجب است سهم و حصۀ امام (ع) در زمان غیبت به کسی که دارای شرایط فتوا است، داده شود.»[7]

لازم به ذکر است که: وجوب پرداخت خمس در زمان غیبت امام عصر (عج) یکی از مسائل مورد اتفاق فقهاء شیعه است.[8]



[1]. مقنعه از سرى كتاب هاى قدماى شيعه است كه الفاظ آن از روايات ائمه معصومین (ع) اخذ شده و علماء و فقها به عبارت ها و فتاواى آن، به ديد روايت و حديث مى‏نگرند. شيخ طوسى مجموعه‏اى گران بها به نام «تهذيب الأحكام» را به عنوان شرح بر اين كتاب نوشته كه این شرح يكى از منابع بزرگ فقه شيعه و يكى از كتب اربعه مورد اعتماد فقها و دانشمندان شيعه در طول تاريخ است.

[2]. انفال، 41، ایشان آیه را نیز در متن کتاب آورده است. نک: شیخ مفید،محمد بن محمد، المقنعه، ص 276، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.

[3]. نک : فاضل آبی، حسن، كشف الرموز في شرح مختصر النافع، ج ‏1، ص 272، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،1417.

.[4] شريف مرتضى موسوى، على بن حسين، الانتصار في انفرادات الإمامية، محقق / مصحح: گروه پژوهش دفتر انتشارات اسلام، ص 225، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ اول، قم- ايران، 1415 ه ق.

.[5] شیخ طوسی، محمد بن حسن، خلاف، ج ‏2، ص 116، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم، 1407؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن،تهذيب الأحكام، ج ‏4، ص 121،  دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، المبسوط في فقه الإمامية، ج ‏1، ص 237،  المكتبة المرتضوية لإحياء الآثار الجعفرية، تهران،1387.

.[6] علامه حلی، حسن بن یوسف، تذكرة الفقهاء (ط-الحديثة)، ج ‏5، ص 445، مؤسسه آل البيت(ع)، قم، بی تا.

.[7] نجفى، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، محقق / مصحح: شيخ عباس قوچان، ج ‏16، ص 177، دار إحياء التراث العربي، چاپ هفتم، بيروت- لبنان.

.[8] صاحب کشف الرموز می گوید: « قول به اسقاط خمس در زمان غیبت قولی بدون قائل است و من کسی را که (در واقع) قائل به این فتوا باشد نمی شناسم.» نک: الفاضل الآبي، الحسن بن أبي طالب اليوسفي‏، كشف الرموز في شرح مختصر النافع، ج ‏1، ص 272، محقق / مصحح: شيخ على‏پناه اشتهاردى- آقا حسين يزدی، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ سوم،  1417 ه ق.