searchicon

کپی شد

ویژگی ‌های شخصیتی آیة‌الله سید علی سیستانی

آیة‌‌الله سیستانی دارای ویژگی‌های شخصیتی معنوی و آرمانی است که اهل ‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) بدان سفارش کرده‌اند. برای تبیین این ویژگی‌ها، در این مقال مختصر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. عدالت‌ورزی و احترام به نظر دیگران.
  2. ادب گفت‌وگو نسبت به شاگردان خود و دیگران.
  3. اخلاق آموزشی در تشویق شاگردان به پرسشگری و انتقاد؛ آن‌گونه که گزارش شده، ایشان می‌گفت: «باید سؤالات خود را بپرسید، حتی اگر در باره شماره صفحه بحث خاصی، یا نام کتابی باشد تا به گفت‌وگو با استاد و ارتباط علمی با وی خو بگیرید».
  4. پارسایی بدان‌گونه که اگر فضایی آکنده از افزون‌خواهی و تعصّب‌های نژادی و فردی نسبت به یک مرجع خاص یا یک گرایش مشخص پدید آید، یا آتش جنگ تبلیغاتیِ دو سویه‌ای با منشأ کینه و حسادت شعله‌ ور شود، آیةالله سیستانی همواره خود را پایبند به سکوت و آرامش و پرهیز از این غوغا سالاری‌ها می‌داند.

ضمن این‌که زهد و پارسایی ایشان در پوشاک ساده و خانه کوچک استیجاری و اثاثیه ناچیز برای زندگی، امری مثال‌ زدنی است.

  1. دستاورد فکری: آیةالله سیستانی تنها یک فقیه نیست، بلکه بزرگ‌مردی فرهیخته و آگاه به اندیشه‌های معاصر و آشنا با دیدگاه‌های تمدنی گوناگون است که به زمینه‌های اقتصادی و سیاسی در معادلات جهانی نگاهی ژرف دارد و هم‌سو با پیشرفت‌های نمایان بشری و اوضاع کنونی، نظریه‌های برجسته مدیریتی و اندیشه‌های اجتماعی تازه‌ای را ارائه داده است، به گونه‌ای که در نظر ایشان، «فتوا» کارکرد شایسته‌ای در نیل جامعه مسلمان به خیر و صلاح دارد.[1]

[1]. سایت رسمی دفتر حضرت آیت ‌الله سیدعلی حسینی سیستانی.