searchicon

کپی شد

ولادت مؤمن آل فرعون‏

در باره تاریخ، زمان و مکان ولادت و همچنین دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و … آن بزرگوار هیچ گونه مطلب متقن و محکم و حتی ضعیف در هیچ منبعی یافت نشد. اما با توجه گزارش قرآن کریم در دفاع وی از حضرت موسی (علیه السلام) و اثبات هم عصر بودن او با آن حضرت، برای روشن نمودن دوران حضرت موسی (علیه السلام) در دست است که می توان با استفاده از آن به دوران تقریبی زندگی مؤمن آل فرعون پی برد.

در باره دوران ولادت حضرت موسی (علیه السلام) در برخی از منابع به «3840 سال بعد از هبوط آدم (علیه السلام)» اشاره شده است.[1] در بعضی دیگر از منابع آمده ایشان ۵۰۰ سال بعد از حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) به دنیا آمد.[2] گفتنی است با توجه به این‌که زمان تولد حضرت ابراهیم (علیه السلام) 3334 سال بعد از هبوط حضرت آدم (علیه‌السلام) گزارش شده[3] و با در نظر گرفتن برخی از گزارش ها که تولد حضرت موسی را 500 سال بعد از تولد حضرت ابراهیم (علیه السلام) ذکر کرده‌اند، بر این اساس تولد حضرت موسی 3834 سال بعد از هبوط حضرت آدم (علیه‌السلام) برآورد می‌شود که تقریبا با گزارش ابن جوزی منطبق است.

براساس این گزارش می شود گفت: دوران زندگی مؤمن آل فرعون در عصر حضرت موسی (علیه السلام) به صورت تقریبی 3800 سال بعد از هبوط آدم (علیه السلام) بوده است.

 

[1]. ابن جوزى، عبد الرحمن بن على، المنتظم، تحقيق: عبد القادر عطا، محمد و عبد القادر عطا، مصطفى، ج 1، ص 348.

[2]. قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، محقق / مصحح: موسوى جزائرى، طيّب، ج 2، ص 270.

[3].  طبرى، محمد بن جرير، تاريخ طبری، ترجمه: پاينده، ابوالقاسم، ج 2، ص 787.