searchicon

کپی شد

ولادت سلیمان نبی (علیه السلام)

در مورد تاریخ ولادت حضرت سلیمان (علیه السلام) گفتنی است که پس از تفحص بسیار، مطلب متقن و محکمی دراین باره یافت نشد، اما در برخی از منابع آمده که تاریخ ولادت او را ۴۳۹۱ سال بعد از هبوط آدم (علیه السلام) ذکر کرده‌اند.[1]

در جای دیگری نیز آمده كه از هبوط حضرت آدم (علیه السلام) تا طوفان نوح (علیه السلام)، دو هزار و دويست و پنجاه و شش سال بود. از طوفان تا زمان تولد حضرت ابراهيم خليل (عليه السلام)، يک هزار و هفتاد و نه سال و از تولد ابراهيم (علیه السلام) تا سال هشتادم عمر حضرت موسى (علیه السلام)؛ يعنى هنگامى كه بنى اسرائيل را از مصر به بيابان برد، پانصد و شصت و پنج سال بود. از خروج بنى اسرائيل تا سال چهارم پادشاهى سليمان بن داوود (عليه اسلام)؛ يعنى موقعى كه بناى بيت المقدس را آغاز كرد نیز سيصد و سى و شش سال بود.[2]

اگر مجموع این اعداد را با هم جمع کنیم، عدد چهار هزار و دویست و سی و شش به دست می آید. بعد از آن که سال‌های عمر آن حضرت در سال چهارم حکومتش را از مجموع عدد 4236 کم کنیم، سال ولادت وی بعد از هبوط حضرت آدم (علیه السلام) به دست می‌آید.

برخی از گزارش‌ها از این حکایت می‌کند که حضرت سلیمان (علیه السلام) در سن سیزده سالگی به حکومت رسیده است.[3] بنابر گزارش 4236 سال، او چهار سال هم حکومت نموده که مجموع این دو؛ یعنی آغاز حکومت در سیزده سالگی و چهار سال هم حکومت، روی هم هفده سال می شود. پس اگر هفده را از 4236 کم کنیم عدد 4219 به دست می آید. نتیجه این که بر اساس این گزارش هنگام تولد آن حضرت، 4219 سال بعد از هبوط حضرت آدم (علیه السلام) می شود.

البته روشن است که این سخنان دقیق و قطعی نیست؛ لذا مشاهده می شود که میان دو قول 170 سال تفاوت وجود دارد.

در‌باره محل تولد آن حضرت باید گفت: پس از تفحص فراوان به صورت صریح به مکان تولد او اشاره نشده‌است، اما نظر مشهور مورّخان اسلامی و همچنین کتاب مقدس مسیحیت این است که پدر بزرگوار آن حضرت؛ یعنی حضرت داوود (علیه السلام) در «بیت لحم» فلسطین متولد شده‌است.[4] در کتاب مقدس، نام دیگر این شهر «افراته» است.[5] همچنین آن را «بیت لحم یهودا»[6] و «شهر داوود» نیز نامیده‌اند.[7] کتاب مقدس عبری، بیت لحم را به عنوان شهر داوود و مکانی که در آن به عنوان پادشاه اسرائیل تاج گذاری نمود و نیز مکانی که او توسط «ساموئل» تدهین شد، معرفی می کند.[8]

از این بیان می توان استفاده نمود که محل تولد حضرت سلیمان (علیه السلام) نیز شهر بیت لحم بوده؛ چرا که مکان حکومت وی نیز همین شهر بوده‌است.

 

[1]. سایت ویکی فقه (دانشنامه فقه و اصول و علوم حوزوی).

[2]. طبری، محمد بن جرير، تاريخ الأمم و الملوک، تحقيق: ابراهيم، محمد أبو الفضل، ج 2، ص 237؛ مسعودی، على بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق: داغر، اسعد، ج 2، ص 261.

[3]. صدوق، محمد بن على‏، كمال الدين و تمام النعمة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ج 2، ص 523.‏

[4]. ر.ک: ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج ‏2، ص 52؛ ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ‏2، ص 101.

[5]. کتاب مقدس، عهد عتیق، سفر پیدایش، ۳۵: ۱۹.

[6]. همان، کتاب‌روت، ۱: ۱ – ۲؛ کتاب اول سموئیل، ۱۷: ۱۲؛ کتاب داوران، ۱۷: ۷ – ۸.

[7]. همان، عهد جدید، انجیل لوقا، ۲: ۴، ۱۱.

[8]. سایت پژوهه (پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام).