searchicon

کپی شد

هزینه سنگین حج و عمره و اقتصاد کشور

سفر حج و عمره یکی از سفرهای معنوی و مقدس است که در رشد و تعالی انسان ها و آشنایی با تاریخ و فرهنگ اسلام و ارتباط آنان با خالق مهربان تأثیر به سزا و غیر قابل انکاری دارد. شاید به همین دلیل است که چنین سفری در آیات قرآن و روایات معتبر مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته است و قرآن مجید حج تمتع را برای همه کسانی که استطاعت و توانایی انجام آن را داشته باشند واجب شمرده شده است.[1]

امام صادق (ع) فرمود: کسی که حج واجب خود را ترک کند و با همین حالت از دنیا برود غیر مسلمان از دنیا رفته است.[2] همچنین در روایات ما نسبت به انجام عمره مستحب، ترغیب و تشویق های زیادی شده است.

هزینۀ حج تمتع و عمره و ثروتی که سالانه از این رهگذر از کشور خارج می شود، حقیقتی انکار ناپذیر است، اما باید توجه داشت:

اولاً:حج تمتع یک عبادت واجب است که بر افراد مستطیع واجب می شود. نمی توان به بهانه خروج ارز و ضرر اقتصادی به کشور از انجام این تکلیف الاهی جلوگیری کرد.

ثانیاً: قسمت عمده این هزینه ها هزینه های جانبی این سفر معنوی است و الا یک سفر زیارتی بدون خرید سوغات یا حتی با خرید اندکی سوغات متعارف، هزینۀ زیادی نیست. و برای حل این مشکل باید فرهنگ سازی کرد و سطح آگاهی همۀ مردم کشور را در این زمینه بالا برد.

ثالثاً: بخشی از این پول صرف خرید سوغات هایی می شود که ساخت کشورهایی غیر از کشور عربستان هستند و این کالاها گرچه اقلام با ارزشی نیستند، اما متأسفانه در بازارهای کشور به مراتب گران تر از عربستان فروخته می شود و اگر زائرین آنها را از آن جا خریداری نکنند باید در داخل قیمت بیشتری برای آن بپردازند. بر این اساس در هر حال چه حج و عمره مسدود شود یا نشود، مقداری ارز از ناحیۀ این کالاها از کشور خارج می شود اگرچه با تهیۀ این کالاها در داخل کشور به مراتب ارز کمتری از کشور خارج خواهد شد.

رابعاً: مسافرت و جهانگردی یکی از نیازهای بشر امروزی است که مخارج زیادی را بر اقتصاد فرد و خانواده و کشور تحمیل می کند. هزینه ای که امروزه توسط برخی از هموطنان ما صرف سفر به کشورهایی نظیر ترکیه، امارات، مالزی، کشورهای اروپایی و… می­شود و این کم عددی نیست!  اما مخارج سفر به حج و عمره با توجه به امکانات و مدت آن در مقایسه با مسافرت به کشورهای دیگر بسیار کم هزینه تر است. علاوه براین که به دلیل ویژگی خاص کشور عربستان و عدم فحشاء و بی بند و باری آشکار و علنی در این کشور بسیاری از خانواده ها این سفر را برای خود و فرزندانشان انتخاب می کنند که در صورت تعطیلی این سفر باید ابتلاء به فساد و فحشاء ناشی از سفر به کشورهای دیگر را به عنوان یکی از سوغات های سفر به دیگر کشورها پذیرا باشیم.

بنابر این تنها راه برای پائین آوردن هزینۀ مالی سفر حج و عمره اشاعۀ فرهنگ مصرف صحیح و مبارزه با مصرف گرایی و تجمل پرستی است.



[1]. آل عمران،97، “وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ “. «براى خدا، حج آن خانه بر كسانى كه قدرت رفتن به آن را داشته باشند واجب است. و هر كه راه كفر پيش گيرد، بداند كه خدا از جهانيان بى‏نياز است‏».

[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، كافي، ج 4، ص 269، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ ذَلِكَ حَاجَةٌ تُجْحِفُ بِهِ أَوْ مَرَضٌ لَا يُطِيقُ فِيهِ الْحَجَّ أَوْ سُلْطَانٌ يَمْنَعُهُ فَلْيَمُتْ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً.