searchicon

کپی شد

میزان جمعیت و پراکندگی فرقه دروزیه در جهان

دروزیان نیز مانند سایر گروه های اسماعیلی، فرقه ای بسته هستند، کسی را به مذهب خود دعوت نمی کنند و رشد جمعیتشان جز از طریق توالد صورت نمی پذیرد. محل سکونت پیروان این فرقه، بیشتر در سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی است. گرچه در هر یک از این کشورها دروزیان، ساختار گروهی، مذهبی و قبیله ای خود را دارند و دارای رهبری مجزا می باشند، امّا حس همبستگی قومی و مذهبی در بین آنان بسیار قوی است.

علاوه بر مناطق ذکر شده، جماعات کوچکی از دروزیان در اردن، اروپا، کانادا، آمریکای لاتین، فیلیپین، ایالات متحده، استرالیا و غرب آفریقا ساکن هستند. آمار دقیقی از جمعیت دروزیان در دست نیست، امّا کل جمعیت آنان در جهان در سال 1988م، حدود یک میلیون نفر تخمین زده شده است.[1]

همان طور که گفته شد در لبنان، دروزیان بیشتر در جبل لبنان و وادی التیم و شوف ساکن هستند، و عده کمی نیز در بیروت زندگی می کرده‌اند که در سال های اخیر تعداد آنان به سرعت رو به فزونی گرفته است.

در فلسطین اشغالی، دروزیان بیشتر در دو منطقه کوهستانی الجلیل و جبل کرمل ساکن اند. در حال حاضر دروزیان فلسطین اشغالی دو نماینده در کنست (پارلمان اسرائیل)‌ دارند.

دروزیان سوریه بیشتر در ایالت سویداء اقامت دارند که جبل حوران در آن واقع شده است، این منطقه هم اکنون به جبل الدروز یا جبل العرب مشهور است. در سوریه وضع دروزیان از سال 1970 به این طرف همچنان رو به بهبود بوده است.

مذهب و رابطه فامیلی قبیلگی یکی از مهمترین عوامل ایجاد همبستگی در بین اعضای جامعه دروز است. جامعه دروزی جامعه ای درون همسری است و دروزیان با غیر همکیشان خود ازدواج نمی کنند. در بین دروزیان چند خاندان بزرگ وجود دارد که رؤسای این خاندان ها معمولاً از قدرت و نفوذ فراوان برخوردارند. معروف ترین این خاندان ها عبارتند از: تنوخ، شهابیون، آل جنبلاط، آل معن (معنیون)، یزبکیه.[2]

اقلیت دُرزی با جمعیت اندک خود، در سه منطقه جولان در سوریه، الشوف در لبنان و مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۴۸م، به عنوان یکی از اقلیت‌های تأثیرگذار در منطقه شامات به شمار می‌آید که مورد توجه اکثر کار‌شناسان سیاسی منطقه بوده است.[3]

 

[1]. برخی نیز جمعیت آنان را  تقلیل داده و گفته اند: پیروان مذهب دروز حدوداً ۲۵۰ هزار نفر هستند که ۱۲۱ هزار نفر از آنان در سوریه، حدود ۹۰ هزار نفر در لبنان و باقی آنان در فلسطین اشغالی سکونت دارند. عده‌ای از دروز نیز به برخی کشورهای اطراف هجرت کرده و در آن جا اقامت دارند. ترجمان.

[2]. ویکی فرق.

[3] . برگرفته از ترجمان.