Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

مکانی که عذاب الهی را به خود دیده است

در مورد رفتن به مکانی که سابقا عذاب الاهی در آن جا نازل شده در مآخذ و منابع اسلامی ما، حدیثی دالّ بر ممنوع و قدغن بودن آن نیافتیم، بله در روایت آمده است علی (ع) فرمود: “بر هيچ پيامبر و وصىّ پيامبرى روا نيست كه در چنين زمينى -مکانی که سابقا عذاب الاهی در آن جا نازل شده- نماز گزارد” و خود آن حضرت نیز از نماز خواندن در آن مکان امتناع ورزیدند.

با توجه به اهمیت موضوع، بخشی از روایت مورد نظر را در این جا بیان می کنیم: “از جويرية بن مسهر روايت شده كه گفت: ما به همراه علىّ بن ابى طالب (ع) از جنگ خوارج برمى‏گشتیم تا اين كه به زمين بابل رسيديم، وقت نماز عصر فرا رسيد، آن حضرت (ع) در آن زمين فرود آمد و لشكريان نيز فرود آمدند، آن حضرت فرمود: اى مردم، اين سرزمين مورد لعن و غضب خداوند است و در طىّ روزگار سه (در روایاتی دیگر دو) بار تاكنون به عذاب الاهى دچار شده يا مردمش مورد عذاب قرار گرفته‏اند و هم اكنون نيز در انتظار عذاب بعدی است و اين زمين يكى از زمين هاى مؤتفكه است (يعنى سرزمين هایى كه دچار سرنگونى و خرابى شده و از جمله شهرهاى قوم لوط است كه خداوند آنها را با فرو بردن در زمين هلاك ساخته است) و اين نخستين سرزمينى است كه در آن بت مورد پرستش قرار گرفته، بنابراين روا نیست هيچ پيامبر و یا وصىّ پيامبرى در چنين سرزمينى نماز گزارد، ولى هر كس از شما كه بخواهد مى‏تواند اين جا نماز بخواند، پس مردم به دو سوى جاده مايل شده و به نماز پرداختند و آن حضرت بر استر رسول خدا (ص) سوار شده و روانه گشت …”.[1]

با توجه به این که آن حضرت دیگران را از سکونت در آن مکان منع ننموده و از نماز گزاردن در آن جا بر حذر نداشته، از این رو رفتن، ماندن و سکونت و … در آن مکان ها هیچ اشکالی ندارد.

اما این که چرا امام علی (ع) فرمود: “روا نیست هيچ پيامبر و یا وصىّ پيامبرى در چنين سرزمينى نماز گزارد” و خود آن حضرت نیز در آن مکان نماز نخواند؟ شاید بتوان گفت، از آن جایی که اين سرزمين مورد لعن و غضب خداوند قرار گرفته و نماز خواندن پیامبر یا وصی پیامبر در مکانی موجب تقدّس آن جا می شود؛ به همین دلیل آن بزرگواران در آن جا نماز نمی خواندند.

 


[1]. شیخ صدوق، من ‏لا يحضره ‏الفقيه، ج 1، ص 203 و 204، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 هـ ق.