searchicon

کپی شد

مودّت و محبّت به اهل بیت (علیهم السلام)

در آیۀ مودّت: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»؛[1]، ‏درخواست مودّت به “القربى”؛ یعنی اهل بيت پيامبر (ص) شده است.

«مودّت» از «ودد»[2] (به فتح و ضمّ و كسر اوّل)، محبّت و دوست داشتن چيزی و آرزو داشتن نسبت به آن است، و يا هر دو معنا در اين واژه به كار می رود.[3] «محبّت» از «حبّ»، به معنای دوست داشتن، خواستن و میل به چیزی است.[4]

مفسّران قرآن، از جهت استعمالات قرآنی، مودّت و محبّت را به «دوستی» ترجمه نموده اند و ظاهراً فرقی بین این دو از جهت استعمالات قرآنی و مفهومی قائل نشده اند؛[5] مانند آنچه ذیل آیۀ شریفۀ «إلا المودّة فی القربی» گفته اند.

اما از جهت درجه و مقام دوستی، با توجه به روایات، شاید بتوان گفت که مودّت درجه ای بالاتر از محبت است؛ مانند روایاتی که بیانگر این است:

ألف. مودّت، برای تثبیت و تأکید محبت و دوستی، نیاز به ابراز و اظهار دارد.[6]

ب. ضدّ مودّت، عداوت و دشمنی بوده، ولی ضدّ حُبّ، بغض است؛ و بدیهی بوده که عداوت و دشمنی چیزی بالاتر از بغض است؛ در نتیجه، مودّت بالاتر از محبت خواهد بود.[7]

در آيه‏اى ديگر آمده که: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٍ[8]؛ پاداشى که از مردم خواسته شده تنها به سود آنها است و اجر و پاداش پيامبر (ص) تنها بر خدا است».

از ضميمه کردن آیۀ مودّت و اين آيه مى‏توان نتيجه گرفت که پيامبر گرامى اسلام‏ (ص) هم مانند ساير پيامبران، پاداشى براى خود نخواسته است، بلکه مودّت خويشاوندان (عترت و اهل بيت) او، راهى است به سوى خدا و در واقع به نفع خود مردم است.

 


[1]. شورى، 23، بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم».

[2]. که ادغام آن «ودّ» است.

[3]. خسروى حسينى، سيد غلامرضا، ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن‏، مرتضوى‏، تهران، چاپ دوم، 1375ش؛ قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج 7، ص 192، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ششم، چاپ تهران، 1371ش.

[4]. مهيار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی – فارسی، ص 788، بی جا، بی تا؛ قاموس قرآن، ج 2، ص 93.

[5]. مكارم شيرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9، ص 211، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ اول، 1374ش.

[6]. مانند: «حسن الخلق يورث المحبّة و يؤكد المودّة»، تميمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ص 255، دفتر تبليغات اسلامى، قم، 1366ش؛ «إِذَا أَحْبَبْتَ رَجُلًا فَأَخْبِرْهُ بِذَلِكَ فَإِنَّهُ أَثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَيْنَكُمَا»، کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 644، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش.

[7]. مانند:«… وَ الْمَوَدَّةُ وَ ضِدَّهَا الْعَدَاوَةَ… وَ الْحُبُّ وَ ضِدَّهُ الْبُغْضَ»، کافی، ج 1، ص 22.

[8]. سباء، 47،