searchicon

کپی شد

موافقان و مخالفان ناصر کبیر (اطروش)

در طول تاریخ بشر، غالبا افراد مشهور و شناخته شده، دارای موافقانی بوده‌اند که از آن‌ها حمایت می‌کرده‌اند. در همین میان کسانی هم با آن‌ها مخالف بوده‌اند و این مخالفت‌ها در برخی موارد تا جایی ریشه داشته که موجب جنگ و درگیری با آن‌ها می‌شده است. اطروش کبیر نیز یکی از همین افراد است که به دلیل جایگاه، ویژگی‌ها، اهداف و آرمان‌هایی که داشته، دارای موافقان و مخالفان خاص خود بوده است.

  1. موافقان ناصر کبیر:

با توجه به حکومت دادگستر ناصر کبیر، عمده موافقان وی مردم و شیعیان خطه شمال بودند که تحت حکومت وی قرار داشتند، البته شیعیان و انسان‌های آزاده‌ای که در نقاط دیگر زندگی می‌کردند و از جور و ستم خلفای عباسی به تنگ آمده بودند را نیز می‌توان جزء موافقان وی به شمار آورد. نقل شده: محبوبیت او میان مردم چنان بود که زمانی که پس از مدتی کوتاه دوری از آمل، به این شهر برگشت، مردم در استقبال از او چنان ازدحامی کردند که گویا مرکب او را از زمین بلند کرده بودند.[1]

  1. مخالفان ناصر کبیر:

عمده مخالفان ناصر کبیر، خلفای بنی‌عباس و حاکمان سامانی بودند. نظر به این‌که قیام سادات علوی و از جمله آنان ناصر کبیر، نوعی شورش علیه خلفای بنی‌العباس بود، دستگاه خلافت عباسی، سرسخت‌ترین دشمن و مخالف ناصر کبیر به شمار می‌آمد. در ایران نیز حاکمان سامانی که به نحوی مشروعیت خود را به خلافت عباسی مستند می‌کردند، از مخالفان اصلی علویان و ناصر کبیر بودند.[2] به صورت مقطعی نیز، اسپهبد شهریار (از امرای محلی طبرستان)،[3] جماعتی از ترکان،[4] اباجعفر از پیروان احمد بن حنبل که با زیدیه دشمنی داشت،[5] و حسین بن علی آملی که مردم را به جهاد با ناصر ترغیب می کرد،[6] جزء مخالفان وی بودند.

 

[1]. موسوی‌نژاد، سید علی، مجموعه مقالات همایش بین‌المللی ناصر کبیر و رسالت علمای اسلام در جهان امروز با تکیه بر آموزه‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، ص 34، 145.

[2]. ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغة، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، ج ۱، ص ۳۳؛ مجموعه مقالات همایش بین‌المللی ناصر کبیر و رسالت علمای اسلام در جهان امروز با تکیه بر آموزه‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، ص 184.

[3]. مجموعه مقالات همایش بین‌المللی ناصر کبیر و رسالت علمای اسلام در جهان امروز با تکیه بر آموزه‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، ص 140.

[4]. همان، ص 146.

[5]. همان، ص 185.

[6]. همان.