searchicon

کپی شد

موافقان و مخالفان شیخ یوسف بحرانی

مرحوم شیخ یوسف بحرانی یکی از برجسته‌ترین، بلکه عالم‌ترین دانشمند و شخصیت اخباری‌گرای شیعی است. در حالی که به‌واسطه برخورد تند و متعصبانه برخی از علمای اخباری‌گرای متعصب، محبوبیت این گروه در بین علمای شیعه بسیار کم است، ولی در این میان مرحوم بحرانی به‌دلیل رفتار بزرگ‌منشانه و متواضعانه خود در مقابل مرحوم وحید بهبهانی و قبول حقایق و همچنین ایثار و گذشت از جایگاه استادی و اجتماعی خود، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

در باب موافقان او باید گفت: در رأس موافقان ایشان، علما و بزرگان اخباری و همه کسانی که متمایل به‌بحث اخباری‌گری هستند، قرار دارند. البته همان‌گونه که اشاره شد، وی به‌دلیل متعصب نبودن و تواضع والا در میان علمای اصولی و مجتهدان نیز دارای محبوبیت و احترام خاصی است.

اما درباره مخالفان ایشان باید گفت: اکثر مخالفان ایشان علمای اصولی هستند که مهم‌ترین شخصیت در میان آن‌ها، مرحوم آیة‌الله وحید بهبهانی است. مخالفت بهبهانی با بحرانی به‌گونه‌ای بود که اقتدای به وی و شرکت در نماز او را تحریم و باطل اعلام کرد. البته این مخالفت نه از روی عناد و دشمنی، بلکه برای تضعیف اخباری‌گری و تقویت مجتهدان و اصولی‌ها بود. این نکته ار آن‌جا معلوم می‌شود که شیخ یوسف بحرانی، هم نمازخواندن پشت سر مرحوم بهبهانی را صحیح دانسته و هم وصیت کرده بود که بعد از مرگش وحید بهبهانی بر جنازه‌اش نماز بخواند.[1]


[1]. دوانی، علی، مفاخر اسلام (استاد کل وحید بهبهانی و معاصران، استادان و شاگردان از 1150 ق‌ تا 1250 ق)، ص 124؛ نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۳۸۷.