searchicon

کپی شد

مفهوم شناسی اهل بیت (علیهم السلام)

«اهل» در لغت به معنای انس و قرابت آمده[1] و «بیت» هم به معنای محل سکونت و جای بیتوته است.[2] اصل اهل البیت در لغت به معنای خویشان فرد است که با او قرابت و خویشاوندی داشته باشند،[3] ولی به طور مطلق در معنای عام تری که شامل تمامی افرادی که در نسب، دین، مسکن، وطن و شهر با فردی شریک باشند نیز استعمال شده است.[4]

«اهل بیت» در اصطلاح قرآن، حدیث و علم کلام، به معنای خانوادۀ پیامبر گرامی اسلام (ص) است. این اصطلاح در این معنا در آیۀ تطهیر؛ یعنی آیۀ 33 سورۀ احزاب به کار رفته است: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً؛ همانا خدا می خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند».

همۀ مفسران شیعه[5] و بسیاری از مفسران اهل سنت[6] اعتقاد راسخ دارند که آیۀ تطهیر در شأن اصحاب کساء؛ یعنی حضرت محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع) نازل شده است و منظور از اهل بیت آنان هستند. همچنین در احادیث زیادی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده، این اصطلاح بر بقیۀ امامان؛ یعنی از امام علی بن الحسین (امام سجاد) تا امام زمان (عج) نیز اطلاق شده است.[7]

 


[1]. فیومی، المصباح المنیر، ص 28، مؤسسة دارالهجرة، چاپ اول، قم، 1405ق.

[2]. همان، ص 68.

[3]. همان.

[4]. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، داودى‏، صفوان عدنان، ص 29، دارالعلم/ الدار الشامیة، چاپ اول، دمشق/ بیروت، 1412ق.‏

[5]. به عنوان نمونه ر.ک: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان في تفسیر القرآن، ج 16، ص 312، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏، چاپ پنجم، قم‏، 1417ق‏.

[6]. به عنوان نمونه ر.ک: طبری، محمد بن جرير، جامع البیان فی تفسیر القرآن ،ج 22، ص 6-7، دار المعرفه، چاپ اول، بيروت، 1412ق‏.

[7]. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج  36، ص 336، ح 199، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق.‏