searchicon

کپی شد

معجزه پیراهن حضرت یعقوب (علیه السلام)

یکی از ابزار معجزات حضرت یعقوب (علیه السلام)، پیراهنی بود که از جدّش ابراهیم خلیل الله (علیه السلام) توسط پدرش اسحاق (علیه السلام) به او ارث رسیده بود.

انس بن مالک از رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) روايت كرده كه وقتى نمرود، ابراهيم (علیه السلام) را در آتش انداخت، جبرئيل (علیه السلام) يک قطعه فرش و پيراهنى از بهشت براى ابراهيم (علیه السلام) آورد، پيراهن را در برش كرده و روى فرش او را نشانيد و خود نيز در كنارش نشسته، شروع به گفت‌وگوى با او كرد. ابراهيم (عليه السلام) آن پيراهن را به اسحاق (علیه السلام) پوشانيد و اسحاق نيز به يعقوب (علیه السلام) پوشانيد، يعقوب هم آن را در ظرفى از نقره به شكل نى قرار داد و به گردن يوسف (علیه السلام) انداخت. حضرت یوسف (علیه السلام) هنگامى كه در چاه افتاد آن پيراهن به همان وضع در گردنش بود. از ابن عباس نقل شده که: وقتى یوسف در چاه قرار گرفت، آن ظرف نقره‏اى را در آورد و آن پيراهنى را كه در آن بود بيرون آورد… . از یکی از مفسران اهل سنت به نام مجاهد نیز نقل شده: جبرئيل (علیه السلام) (بعد از نابینایی حضرت یعقوب (علیه السلام) و نزدیک زمان وصال او با یوسف) به يوسف (علیه السلام) دستور داد كه پيراهنت را براى يعقوب بفرست كه بوى بهشت در آن پيراهن است و بر هيچ دردمند و بيمارى نيفتد، جز آن‌كه از آن بيمارى نجات يافته و بهبودى پيدا كند.[1]

براساس روایت اخیر از مجاهد، این پیراهن دوای هر درد و بیماری‌ای بود که نخست در دست آن حضرت بود و سپس آن را به فرزندش حضرت یوسف (علیه السلام) بخشید و به وسیله همان پیراهن، نابینایی حضرت یعقوب (علیه السلام) شفا یافت.

[1]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، ترجمه: مترجمان، تحقیق: ستوده، رضا، ج ‏12، ص 291.