searchicon

کپی شد

معجزه حضرت یوسف و تعبیر خواب

تعبیر خواب می‌تواند معجزه باشد، ولی نه در هر زمان و در مورد هر پیامبری، بلکه با تحقق شرایطش.

و نیز منافاتی بین معجزه بودن تعبیر خواب و این که دیگران نیز از مراتب پایین‌تر آن را بهره‌مند باشند نیست؛ مثل معجزه بودن فصاحت و بلاغت قرآن که منافات ندارد عده‌ای مراتب پایین تری از فصاحت بلاغت را بهره‌مند باشند.[1]

نکته قابل توجه این است که بین معجزه و علوم متداول در بین مردم رابطۀ تنگاتنگی وجود دارد. معجزۀ هر پیامبری باید از پیشرفته‌ترین دانش‌های زمان خودش باشد تا به هنگام عاجز ماندن دانشمندان  آن عصر از مقابله با آن یقین حاصل شود که این علم سرچشمه الهی دارد نه انسانی؛ مثلا تبدیل شدن عصای حضرت موسی (علیه السلام) با پیشرفت سحر و شفای مرض های لاعلاج و زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی (علیه السلام) با پیشرفت دانش پزشکی و قرآن عربی فصیح بی‌مانند با به اوج رسیدن فصاحت و بلاغت، رابطه ای جدی دارد؛ از این رو می‌گوییم که «تعبیر خواب» هم معجزه حضرت یوسف (علیه السلام) محسوب می‌شود.

خواب‌های متعددی که در سورۀ یوسف به آن اشاره شده از خواب خود یوسف (علیه السلام) گرفته تا خواب زندانیان، تا خواب فرعون مصر و اهمیت فراوانی که مردم آن عصر به تعبیر خواب می‌دادند نشان می‌دهد که اصولاً در آن عصر تعبیر خواب از علوم پیشرفته زمان محسوب می‌شد. و شاید به همین دلیل پیامبر آن عصر؛ یعنی یوسف(علیه السلام) نیز از چنین علمی در حد عالی برخوردار بود که در واقع یک اعجاز برای او محسوب می‌شد.[2]

 


[1] . نک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9 ، ص 362، انتشارات دار الکتب الاسلامیه ، چاپ هفتم ، 1365.

[2] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9 ، ص 428 ، با اندکی تغییر.