searchicon

کپی شد

مشورت در امر ازدواج

مردی مسلمان شده و می خواهد با زنی مسلمان ازدواج کند؛ و فرد دیگری که از حال این مرد اطلاع دارد می داند که وی قبلاً همجنس باز بوده و نمی داند که راجع به گذشته خود به آن زن چیزی گفته است یا نه ؛ ضمن اینکه این مرد باید برایHIV  (ایدز) و STD (بیماری های منتقل شونده ازطریق روابط جنسی) و … آزمایش شود. آیا لازم است که این مسئله به اطلاع آن زن برسد؛ راه حل اسلامی این مشکل چیست؟

قبل از ذکر پاسخ آیات عظام باید گفت:

وظیفۀ هر زن مسلمانی است که وقتی کسی به خواستگاری او می‌آید، درباره اش تحقیق کند تا فرد مورد نظر و علاقۀ خود را پیدا کند (از هر جهت) و اگر برای تحقیق از همسر آیندۀ خود، از دیگران چیزی را پرسید همه وظیفه دارند اگر مسائلی هست، به او بگویند. اما اگر او چیزی نپرسید، دیگران وظیفه ندارند چیزهایی را که می دانند، به او بگویند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اطلاع دادن به زن لازم نيست و آزمايش مذکور فى نفسه شرعاً لزومى ندارد.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

احتیاط آن است که با آزمایش های مذکور از سلامت خود اطمینان حاصل کند در این صورت لازم نیست از گذشتۀ خود چیزی به همسر آینده­اش بگوید.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):

این کارها لازم نیست. نه لازم است به زن بگوید نه این آزمایش ها را انجام دهد.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی بجهت (مدظله العالی):

تا ممکن است سعی کند که خود مرد اقدام به آزمایش کند – اگر امر او مشکوک است و اگر ممکن نیست اطلاع دادن به زن مانعی ندارد که احتمال را ذکر کند نه این که عیب را قطعی ذکر کند با این که قطعی نیست.[1]

 


[1]. جامع المسائل، ج 2، ص 468.