searchicon

کپی شد

مؤسس جنبش حماس

شیخ احمد یاسین در روز یکشنبه، ۷ تیر ۱۳۱۵ شمسی (28 ژوئن سال 1936 میلادی) در روستای «الجوره» در جنوب فلسطین به دنیا آمد. خانواده وی پس از تأسیس اسرائیل در سال 1327 شمسی (1948 میلادی)به نوار غزه هجرت کردند.

وی از زمان نوجوانی متاثر از افکار جماعت اخوان المسلمین بود. با وجود اینکه در یک تمرین ورزشی دچار شکستگی مهره گردن و دچار معلولیت شده بود، اما این حادثه مانع تحصیل وی نشد و او با عزم راسخ و سعی کامل توانست دوران دبیرستان را به پایان برده و به عنوان معلم زبان عربی در مدارس غزه مشغول تدریس شود.

اسرائیل در سال 1983 وی را به اتهام نگهداری سلاح، تشکیل یک سازمان نظامی و تهدید به نابودی اسرائیل دستگیر و به 13 سال زندان محکوم کرد.

شیخ یاسین در یک مبادله اسرا بین اسرائیل و فلسطین در سال 1985 میلادی میلادی از زندان اسرائیل آزاد شده و دو سال پس از آن همراه با بعضی رهبران جماعت اخوان المسلمین در غزه حرکت مقاومت اسلامی «حماس» را تاسیس کرد.

اسرائیل بار دیگر وی را در سال  میلادی1989 به اتهام تحریک به قتل اسرائیلی‌ها و تأسیس جنبش «حماس» بازداشت و در یک دادگاه به حبس ابد محکوم کرد.

مؤسس و رهبر حماس پس از واقعه ترور ناموفق خالد مشعل در سال 1997 میلادی در امان، پایتخت اردن توسط موساد، بار دیگر در یک عملیات مبادله اسرا میان اردن و اسرائیل آزاد شد.

در زمان انتفاضه دوم که از سال 2000 میلادی آغاز شد و در خلال آن صدها اسرائیلی کشته و زخمی شدند، مقامات اسرائیل، احمد یاسین را مسؤول اصلی این حوادث معرفی کردند، اما جایگاه و احترامی که این شیخ در جهان اسلام داشت مانع ترور وی می شد.

در تاریخ یکشنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ شمسی، (14 مارس 2004 میلادی) یک عضو حماس و یک عضو گردان‌های شهدای الاقصی به بندر اشدود اسرائیل در دریای مدیترانه در نزدیکی غزه حمله و خود را منفجر کردند که در پی آن 10 اسرائیلی کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

شیخ احمد یاسین پس از این حادثه در تاریخ ۳ فروردین ۱۳۸۳ شمسی (22 مارس 2004 میلادی) هنگام خروج از مسجد المجمع الاسلامی در غزه، پس از ادای نماز صبح با 3 موشک جنگنده های اسرائیلی هدف قرار گرفته و به شهادت رسید.

روزنامه‌های اسرائیلی آن روز نوشته بودند که بر عملیات ترور شیخ احمد یاسین موشه یعلون، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و شائول موفاز، وزیر دفاع وقت این کشور شخصا نظارت داشته و پس از اتمام حمله، به آریل شارون، نخست وزیر وقت اسرائیل از موفقیت عملیات اطلاع داده‌اند.

ارتش اسرائیل طی بیانیه‌ای ترور شیخ احمد یاسین را بر عهده گرفته و او را به تروریسم متهم کرده‌بود.[1]

پس از شهادت شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی جانشین وی شد، اما او نیز در ۲۹ فروردین ۱۳۸۳ شمسی (۱۷ آوریل ۲۰۰۴ میلادی) به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسید، پس از وی ظاهراً محمود الزهار جانشین او شد که به دلایل امنیتی اعلام نگردید.[2] گفته شده سپس خالد مشعل رهبری حماس را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۷میلادی، اسماعیل هنیه رهبر این گروه شد.[3]

 

[1]. خبرگزاری آناتولی.

[2]. ویکی فقه.

[3].  «گروه اسلامگرای حماس چیست؟»، بی‌بی‌سی فارسی.