searchicon

کپی شد

قضاء نمازهای مستحاضه

مستحاضه باید قضای نمازهایی که به گمان این که حائض است، نخوانده، ولی در واقع مستحاضه بوده است، را به جا آورد؛ چنان چه زنی عادت 7 روزه داشته باشد، ولی استثنائاً بیش از ده روز خون ببیند، باید نمازهای روز هشتم به بعد را قضا کند، در این صورت چند مورد باید روشن شود:

الف. بر فرضی که استحاضه اش متوسطه باشد برای قضای نمازهایی که از روز هشتم به بعد نخوانده آیا غسل لازم است؟

ب. اگر بعد از پاک شدن بخواهد نماز قضای زمان استحاضه را بخواند آیا باید غسل را هم قضا کند؟

ج. با توجه به این­که باید بعد استحاضه متوسطه برای نماز غسل کند زمان شروع استحاضه را قبل از نماز مغرب و عشای روز هفتم حساب کند یا قبل از نماز صبح روز هشتم؟ (با توجه به این­که عادت هفت روزه او در هر دو موقع امکان داشته تمام شود یعنی مدت تمام شدن آن دقیقاً معلوم نبوده قبل از نماز مغرب بوده یا نماز صبح).

د. اگر خیال کرده استحاضه کثیره است و به نیت کثیره غسل کرده و بعد فهمیده قلیله بوده آیا آن غسل کفایت از غسل واجب در زمان قلیله می کند؟

برای روشن شدن این فرض ها به دیدگاه برخی از مراجع معظم تقلید که از سوی دفاترشان بیان شد را ذکر می کنیم.

دفتر آیت الله خامنه ای (مدظله العالی):

الف: برای اولین نمازی که می خواند (غسل) لازم است.

ب: از جواب قبلی مشخص شد.

ج: از نماز مغرب و عشا حساب کند.

د: اگر به قصد وظیفه فعلی انجام داده، کافی است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

الف: تا ده روز خونش حیض حساب می شود ولی در صورتی که خون بیش از 10 روز ادامه پیدا کند 7 روز عادت حیض و الباقی استحاضه می باشد.

ب: بعد از آن­که غسل حیض انجام داد می تواند نمازهای قضا و ادا را با همان غسل بخواند و با این پاسخ جواب سؤال های دیگر نیز روشن می شود.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

الف: همان غسل که برای اداء نمازهایش انجام می دهد کافی است.

ب: غسل قضا ندارد و بعد از پاک شدن برای انجام نماز قضا غسل لازم نیست مگر همان غسلی که باید برای اداء نمازهایش به جا آورد.

ج: از زمانی که عادت شروع شده است تا همان وقت 7 روز را حساب کند و نمازهای بعدی را قضا نماید و شروع عادت را از وقتی که یقین به حدوث عادت کرده است حساب نماید.

د: استحاضه قلیله غسل ندارد.

دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی):

الف و ب: ما معتقد به استحاضه متوسطه نیستیم، استحاضه یا قلیله است و یا کثیره. چنانچه از ده روز بگذرد به مقداری که در ماه های قبل خون می دیده عادت ماهانه قرار می دهد، و بقیه حکم استحاضه دارد. و اگر از ده روز تجاوز نکند همه آن حیض محسوب می شود.

جواب ج:  استحاضه قلیله غسل ندارد.