searchicon

کپی شد

قرآن‏ به خط امام‏ سجاد ‏(زین العابدین‏) (علیه السلام)

در بعضی از كتابخانه‌هاى ايران، نسخه‏‌ا يا برگ‌هائى از قرآن وجود داشته و دارد كه گفته می‌شود: به دست امام على بن الحسين (علیهما السلام) نوشته شده اند. اما در این میان یکی از این نسخه ها مورد تأیید بسیاری از کار شناسان مربوطه است که عبارت است از:

قرآن كتابخانه آستان قدس رضوی (علیه السلام): مشخصات این قرآن بدین قرار است:

  1. اين قرآن بر پوست آهو نوشته شده و از اول آيه 180 سوره بقره شروع شده و پايان آن سوره ناس می باشد. همچنین در پایان قرآن اين جمله نگاشته شده است: قوله الحقّ و له الملك إنّ اللّه لا يخلف الميعاد. كتبه المنتظر بوعده علىّ بن الحسين بن علىّ بن أبي طالب.
  2. در سال 1294قمری هنگام نيابت توليت مرحوم ميرزا سعيد خان انصاری «مؤتمن الملک» كه سال آخرين صحافى اين قرآن است، براى صفحات آن حاشيه اى از كاغذ قرار داده و دور كاغذ متن را با طلا و لاجورد و شنجرف جدول كشى و تذهيب كرده اند. طبق نامه اى كه در كتابخانه آستان قدس رضوى موجود است، واقف اين نسخه و چند نسخه قرآن ديگر، شاه عباس كبير است. عين وقفنامه متعلّق به اين نسخه بر اثر صحافى يا به علل ديگر از بین رفته، ولى در نسخ ديگر موجود است.
  3. مشخص نیست صفحات اول قرآن بر اثر چه پيش آمدى سياه شده كه خواندن آن به سهولت ممكن نيست.
  4. اين قرآن داراى 369 برگ است و هر صفحه به طول 32 بهر و به عرض 25 بهر و 5 مو است.
  5. بين آيات، مانند ساير قرآن ها فواصلى يا تذهيبى وجود ندارد، ولى در همه جا به فاصله يكى دو سه صفحه در آخر يک آيه چند نقطه كه دايره اى را تشكيل می دهد موجود و رنگ اين نقطه ها قرمز و سياه است.

6- آيه مباركه‏ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» در هر سوره از اول سطر شروع می شود. فاصله بين آخر هر سوره و اول سوره ديگر اندكى بيش از فواصل باقى سطور است.[1]

نکته آخر اینکه انتساب این قرآن را بسیارى به امام على بن الحسين (علیهما السلام) قطعى می دانند.‏[2]

[1]. پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی.

[2]. شهیدی، سید جعفر، زندگانى على بن الحسين (علیهما السلام)، ص 193 – 195.