searchicon

کپی شد

فرازهای زندگی سید مرتضی علم الهدی ‏

حیات هر فردی، با توجه به موقعیت مکان و زمانی که در آن زندگی می کند، مملو از فراز و نشیب ها است. ممکن است شخص، تجربه ها، سختی ها، راحتی ها، غم ها، شادی ها، پیروزی ها و شکست های زیادی را تجربه کند، اما باید دانست راه زندگی همیشه هموار نیست و انسان در طول سفر زندگی با چالش ها و دست اندازها و موفقیت های متعددی مواجه می شود.

سید مرتضی علم الهدی ‏از شخصیت هایی است که در زندگی پر برکت خود، تلاش های بسیاری کرده و خدمات فراوانی به اسلام و مسلمانان، به ویژه شیعه اثنی عشری نموده است. با توجه به این که ایشان در زمان یک حکومت شیعی (آل بویه)[1] می زیست، از موقعیت فراهم شده بسیار عالی استفاده کرد و در جهت هدایت مسلمانان و اجرای دستورات و قوانین اسلام فعالیت های فراوانی نمود.

سید مرتضی کتاب های ارزشمندی به رشته تحریر در آورد و آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذاشته است. وی با عنایت به این که دارای توان مالی خوبی بوده، موفق شده است کتابخانه بسیار عظیمی با بیش از هشتاد هزار جلد کتاب نفیس، فراهم نموده و در اختیار طالبان علم و دانش قرار دهد. از دیگر فرازهای ارزشمند دوران زندگی پر برکت سید مرتضی، تربیت شاگردان عالی قدر و دانشمند است که هر کدام یکی از ارکان علمی زمان خود بوده و خدمات زیادی به جامعه بشری کرده اند.

[1]. آل بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ساكن منطقه دیلمان ایران بودند كه جد آنها ابوشجاعِ بویه پسر فنا خسرو دیلمی است و نسب آنها به بهرام گور ساسانی می‌رسد. ابوشجاع سه پسر به نام‌های علی، حسن و احمد داشت كه همراه پدر در دورۀ تسلط حاكمان آل زیار بر طبرستان به خدمت آنها درآمدند و در دورۀ ضعف خلافت عباسی ادعای استقلال كرده و بغداد را تصرف كردند. آنان با نگه‌داشتن ظاهری از خلافت عباسی از سال 322 تا 447 قمری به حكومت بر قلمرو خلافت در سه شعبه دست یافتند؛ سایت اندیشه قم.