searchicon

کپی شد

فرازهای زندگی سید رضی

حیات هر فردی، با توجه به موقعیت مکان و زمانی که در آن زندگی می‌کند، مملو از فراز و نشیب‌ها است. ممکن است شخص، درس‌ها، تجربه‌ها، سختی‌ها، راحتی‌ها، دلشکستگی‌ها، غم‌ها، شادی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌های زیادی را تجربه کند. باید دانست راه زندگی همیشه هموار نیست و انسان در طول سفر زندگی با چالش‌ها و دست‌اندازها و موفقیت‌های متعددی مواجه می‌شود.

سید رضی ‏از شخصیت‌هایی است که در زندگی پربرکت خود، تلاش‌های بسیاری کرده و خدمات فراوانی به اسلام و مسلمانان، به‌ویژه شیعه اثنی‌عشری نموده‌است. یسد رضی با توجه به این‌که در زمانی می‌زیست که یک حکومت شیعی (آل بویه)[1] بر جامعه حاکم بود، از موقعیت فراهم شده بسیار عالی استفاده کرد و در جهت هدایت مسلمانان و اجرای دستورات و قوانین اسلام فعالیت‌های فراوانی نمود.

سید رضی کتاب‌های ارزشمندی به رشته تحریر در آورد و آثار گران‌بهایی از خود به یادگار گذاشته‌است. وی با این‌که دارای توان مالی خوبی هم نبوده، موفق شده‌است کتابخانه و مدرسه‌ای فراهم نموده و در اختیار طالبان علم و دانش قرار دهد. از دیگر فرازهای ارزشمند دوران زندگی پربرکت سید رضی، تربیت شاگردان عالی‌قدر و دانشمند است که هر کدام یکی از ارکان علمی زمان خود بوده و خدمات زیادی به جامعه بشری کرده‌اند.

 

[1]. آل بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ساكن منطقه دیلمان ایران بودند كه جد آن‌ها ابوشجاعِ بویه پسر فنا خسرو دیلمی است و نسب آن‌ها به بهرام گور ساسانی می‌رسد. ابوشجاع سه پسر به نام‌های علی، حسن و احمد داشت كه همراه پدر در دورۀ تسلط حاكمان آل زیار بر طبرستان به خدمت آن‌ها درآمدند و در دورۀ ضعف خلافت عباسی ادعای استقلال كرده و بغداد را تصرف كردند. آنان با نگه‌داشتن ظاهری از خلافت عباسی از سال 322 تا 447 قمری به حكومت بر قلمرو خلافت در سه شعبه دست یافتند؛ ر ک: سایت اسلام پدیا.