searchicon

کپی شد

فاطمه بنت اسد (علیها السلام) مهمان کعبه

یکی از فضایل و شرافت‌های حضرت فاطمه بنت اسد (علیها السلام) این است که فرزند خود علی (علیه السلام)؛ امام اول شیعیان را اعجازگونه در خانه خدا (کعبه)، به‌دنیا آورد و سه روز در آن خانه مقدس مهمان پروردگار عالم بود.[1] فاطمه بنت اسد (علیها السلام) وقتی در روز چهارم از خانه خدا بیرون آمد، در حالی که فرزند خود، علىّ بن ابى‌طالب (علیهما السلام) را در دست داشت، ‏به مردم گفت:

«اى مردم! به‌درستى که‏ حقّ تعالى مرا از میان خلق خود برگزید و بر زنان برگزیده‌ا‌ی که پیش از من بوده‏اند، فضیلت داد؛ زیرا خداوند، آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) را برگزید و او پروردگار را پنهانی و در موضعى (خانه فرعون) که عبادت در آن جا سزاوار نبود، مگر در حال ضرورت، عبادت کرد، و مریم دختر عمران را برگزید و ولادت حضرت عیسى (علیه السلام) را بر او آسان گردانید و در بیابان، درخت خشک را جنبانید و رطب تازه از براى او از آن درخت فرو ریخت، حقّ تعالى مرا بر آن دو و همچنین بر جمیع زنان عالمیان که پیش از من گذشته‏اند، برترى داد؛ زیرا که من فرزندى در میان خانه برگزیده او آورده‏ام و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از میوه‏ها و طعام‌هاى بهشت تناول کردم…».[2]


[1] . ر.ک: حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق: نرم افزار المکتبة الشاملة، ج ۱۴، ص ۹۰، ح ۶۰۸۴٫؛ کنجی شافعی، محمد بن یوسف، کفایة‌ الطالب فی مناقب علی بن أبی طالب ، ص ۴۰۷؛ ابن صباغ مالکی، على بن محمد، الفصول المهمة فی معرفة الأئمة علیهم السلام، ج ۱، ص ۱۷۱ و ۱۷۲؛ مفید، محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ‏۱، ص ۵.

[2]. ر.ک: صدوق، محمد بن على، معانی الأخبار، محقق: غفارى، على اکبر، ص ۶۲‏؛ طبرى، عماد الدین، بشارة المصطفى لشیعة المرتضى، ص ۷ و ۸؛ اربلى، على بن عیسى‏، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص ۷۹ و ۸۰؛ شوشتری، قاضى نور الله، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ۵، ص ۵۶ و ۵۷. برای آگاهی بیشتر ر.ک: ولادت امام علی (علیه السّلام) و  ولادت در کعبه، منحصر به امام علی (علیه السلام).