searchicon

کپی شد

عوامل پیروزی حزب الله بر اسرائیل

رژیم اشغال گر قدس که با پشتیبانی همه مستکبران به ویژه صهیونیسم جهانی، با مکر و حیله سرزمین قدس را اشغال کرده و چند سالی است که با کمک های همه جانبه آنها به حیات نامشروع خود ادامه داده است. حامیان این رژیم جدید ترین و مدرن ترین و مرگبار ترین تجهیزات نظامی روز دنیا را به آسانی در اختیار او قرار داده و دست او را در انجام هر جنایتی باز گذاشته اند. این رژیم که از نظر تجهیزات پیشرفته و همچنین نیروهای آموزش دیده نظامی چیزی کم ندارد، سال ها در منطقه خاورمیانه رجز خوانده و جولان داده بود و کسی اجازه مقابله با او را به خود نمی داد.[1]

اما با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در ایران و بیداری مسلمانان جهان به ویژه بیداری و حرکت جوانان مسلمان لبنان و فلسطین شمارش معکوس برای شکست و نابودی این رژیم پوشالی شروع شد. این حرکت میمون و مبارک از همان آغاز ثمرات و پیروزی های با ارزشی برای مسلمانان مظلوم لبنان و فلسطین به ارمغان آورده است که پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه یکی از ثمرات آن بوده و به خواست خداوند متعال این حرکت تا نابودی کامل اسرائیل و صهیونیست ها ادامه دارد.

مقاومت اسلامی لبنان )حزب الله) به عنوان یک تشکیلات نظامی سرّی برای رویارویی با اشغالگران صهیونیست که در سال 1982 میلادی جنوب این کشور را مورد تاخت و تاز قرار داده و بیروت را اشغال کرده بودند، شکل گرفت و رشد و نمو کرد.

مقاومت دو سال بعد یعنی در اوایل سال 1984 میلادی عملیات مستقل خود را اعلام نمود، اما پیش از آن فعالیت های خود را در چارچوب جبهه مقاومت لبنان انجام می داد.

این جبهه پس از عقب نشینی ارتش صهیونیستی از اغلب مناطق اشغالی در سال 1986 میلادی به مقاومت اسلامی تبدیل شد و با عملیات های خود علیه نظامیان اشغالگر و مزدورانش در جنوب لبنان و بقاع غربی، کوبنده ترین ضربات را به دشمن صهیونیستی وارد کرد.[2] مقاومت اسلامی در روند مبارزه چهار محور را ترسیم كرده است:

1. نبرد با دشمن و آزادسازی وطن

2. مبارزه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

3.خنثی كردن تلاش های دشمن برای تثبیت پایه های اشغال و رژیم غاصب اسرائیل به عنوان یك واقعیت شرعی و قانونی در قلب منطقه.

4. ایجاد یك محور برای اجماع عظیم ملی، میهنی و اسلامی شامل نیروها، رهبران احزاب و مذاهب مختلف و همچنین اعتقادات و جهت گیری های سیاسی، فرهنگی و فكری.[3]

حزب الله در مدت کوتاه به پیروزی های بزرگی دست یافته است این موفقیت ها عوامل متعدّدی داشته که در این جا به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

1. توسل به خداوند، یاری امام زمان و دعای مسلمانان.

شیخ حسن بغدادی، معاون سید حسن نصرالله در این باره می گوید: “توسل به خداوند، یاری امام زمان و دعای مسلمانان و علمای اسلام، را می توان از عوامل پیروزی حزب الله لبنان برشمرد”.

2. اخلاص و ایمان نیروی های حزب الله که با نثار جان خویش از ارزش های اسلامی دفاع کردند.

3. هوشیاری و بیداری حزب الله و اتکاء به جریان بیداری اسلامی.

صفی الدین یکی از رهبران حزب الله در این زمینه می گوید: “بعد از آزادی جنوب لبنان در این 6 سال حتی یک روز از آنها غفلت نکردیم و برای چنین روزهایی برنامه ریزی کرده ایم”.[4]

4. استقلال عمل و پنهانكاری:

برخلاف سایر مقاومت های پیشین، مقاومت اسلامی لبنان از زمان پیدایش تا به امروز با هیچ یك از طرف ها در عملیات علیه اشغالگران مشاركت نكرده است كه البته این امر نه به دلیل مسائل ایدئولوژیك و عقیدتی، بلكه به سبب نگرانی از رخنه دشمن با توجه به تعدد گرایش ها و جهت گیری های سیاسی و عقیدتی بود، زیرا این تعدد، كنترل و مراقبت را بسیار دشوار می گرداند؛ امری كه در تجربه مقاومت های قبلی به ویژه در فلسطین كه به همین سبب ضربات زیادی را متحمل شده و بسیاری از شخصیت های آن ترور شدند، به اثبات رسید.

5. گستره قاعده مقاومت:

مقاومت اسلامی توانسته است بدون عدول از چارچوب های خاص تشكیلاتی، امنیتی و نظامی خود باب همكاری با سایر نیروهای غیراسلامی كه مایل به جنگ در برابر اشغالگران بودند، بگشاید. از این رو سیدحسن نصرالله دبیركل جنبش حزب الله لبنان در سوم نوامبر سال 1997 میلادی از تشكیل گروه های لبنانی برای مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی به عنوان تشكیلاتی جامع و فراگیر برای تمام افراد خبر داد كه مایل به شركت در مقاومت مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر در جنوب لبنان هستند.

وی گفت: این تشكیلات از چارت مقاومت اسلامی كه آماده حمایت همه جانبه در تمام زمینه های مورد نیاز گروه ها برای اجرای اقدامات نظامی و امنیتی در مناطق اشغالی لبنان است، جدا باقی خواهد ماند.

این امر نشان داد مقاومت اسلامی نه تنها قصد انحصاری كردن مبارزه با اشغالگران را ندارد، بلكه اهمیت گسترش دامنه مشاركت در نبرد با دشمن در جامعه لبنان را كه در آن انواع گروه ها و طوایف سیاسی و مذهبی در كنار یكدیگر زندگی می كنند، دریافته است.

این درك، مهمترین انگیزه تشكیل گروه های لبنانی بود كه در طول اشغال، دهها عملیات را علیه اشغالگران صهیونیست و مزدورانشان به مرحله اجرا گذاشتند چرا كه اسلامی بودن مقاومت، خود یكی از مهمترین موانع پیوستن لبنانی های غیرمسلمان و احزاب مختلف سیاسی به مقاومت اسلامی برای نبرد با اشغالگران به شمار می رفت.

6. به كارگیری شیوه های پیشرفته رزمی:

مقاومت اسلامی از شیوه های رایج جنگ های چریكی یعنی گروه های كوچك برای شبیخون به گشتی ها و استحكامات دشمن و كار گذاشتن بمب، مین و نصب كمین بر سر راه خطوط مواصلاتی و محل های رفت و آمد این نیروها استفاده كرد، اما علت واقعی موفقیت این شیوه در اصل ارائه تجربه ای متمایز از سایر تجارب امنیتی، تبلیغاتی و سیاسی در لبنان است كه می توان آن را اینگونه بیان كرد:

الف. تعدد و تنوع تاكتیك ها و عملیات ها:

مقاومت اسلامی در جریان نبردها و عملیات های خود، تنها از شیوه هایی چون كمین در جاده ها و مناطق كوهپایه ای با گلوله باران پایگاه های دشمن صهیونیستی استفاده نكرد، بلكه به عملیات های گسترده علیه یك یا چند پایگاه در آن واحد دست زد و حتی موفق شد در بسیاری موارد، این پایگاه ها را تا ساعتها به تصرف درآورده یا افراد آن را به اسارت بگیرد.

ب. افزایش توان اطلاعاتی:

یكی از موفقیت های مقاومت اسلامی، افزایش توان اطلاعاتی در زمینه كنترل تحركات و نقل و انتقال نظامیان اشغالگر و مزدورانشان و وارد كردن تلفات و خسارات عظیم به آنها از طریق نصب كمین یا انفجار بمب و مین در داخل و خارج نوار اشغالی و مرزهای مشترك با رژیم صهیونیستی است كه به ایجاد شك و تردید و انواع پرسشها در محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی و تشكیل كمیته های تحقیق درباره میزان رخنه حزب الله در میان نیروهای اسرائیلی و مزدورانشان شد.

این امر به ویژه پس از شكست مفتضحانه كماندوهای ارتش اشغالگر قدس در روستای انصاریه تشدید شد.

در روز 1997.9.4 نیروهای مقاومت با نصب كمین بر سر راه یك گروه 15 نفره از كماندوهای ویژه ارتش اشغالگر در روستای انصاریه آنها را تار و مار كردند. مقاومت پس از مدتی در تاریخ 1998.6.25 اجساد تكه تكه شده این نظامیان را با پیكرهای 40شهید لبنانی كه 30نفر از آنها شهدای مقاومت اسلامی بودند، مبادله كرد. این اولین بار در طول تاریخ رژیم صهیونیستی بود كه چنین شكستی به تل آویو وارد می شد.

ج. جنگ روانی و اطلاع رسانی جنگی:

مقاومت برای تاثیرگذاری بر افكار عمومی و نظامی دشمن از تمام شیوه های روانی و معنوی بهره برد و توانست در چارچوب اطلاع رسانی جنگی، تعدادی از نیروهای خود را برای تصویربرداری عملیات ها علیه نیروهای اشغالگر و مزدورانشان آموزش دهد.

در این تصاویر، صحنه های زنده یورش به پایگاه ها و برافراشتن پرچم بر فراز استحكامات و سنگرها ثبت و ضبط می شد. به عنوان مثال پس از عملیات ورود به پایگاه بئركلاب در روز 1998.2.27 «ایریز گورشتاین» فرمانده واحد ارتباطات ارتش اشغالگر ادعا كرد كه نیروهای مقاومت وارد پایگاه نشده اند، اما مقاومت اسلامی با پخش فیلم ورود رزمندگان به پایگاه و برافراشتن پرچم حزب الله بر فراز آن كذب این سخنان را ثابت كرد.

از سوی دیگر مقاومت برای پخش اخبار عملیات ها و پیام های خود به مردم جهان، اینترنت، شبكه تلویزیونی المنار، و رادیو نور را مورد استفاده قرار داد. این اولین بار در تاریخ مقاومت ضداشغال در لبنان بود كه از تكنیك های نوین تصویربرداری و اطلاع رسانی استفاده می شد.

7. رویارویی با دشمن و آرام سازی فضای داخلی:

مقاومت از زمان پیدایش در سال 1983 تاكنون از هرگونه درگیری با سازمان ها، گروه ها و احزاب سیاسی و نظامی و همچنین با دولت لبنان خودداری ورزیده و تمام تلاش خود را مصروف نبرد علیه دشمن و آرام سازی جبهه داخلی داشته است. بدین سبب و بنابراین استراتژی، حزب الله پس از به شهادت رسیدن تنی چند از تظاهركنندگان خود بر اثر تیراندازی نیروهای ارتش كه در جریان راهپیمایی آرام حزب در مخالفت با پیمان اسلو صورت گرفت، نه تنها از درگیری با ارتش خودداری كرد، بلكه طی سال های اخیر روابط و همكاری خود با این نیرو را به طرز بی سابقه ای گسترش داد تا جایی كه این همكاری به كشف شبكه های جاسوسی دشمن و دستگیری و محاكمه عوامل آن در لبنان منجر شد.

8. پاكسازی مزدوران :

مقاومت در سالیان اشغال تلاش گسترده ای را به منظور در هم كوبیدن نهادها، تشكیلات و روحیه مزدوران لحد به عمل آورد و از سال 1998 میلادی عملیات های بسیار موفقی را علیه فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی شبه نظامیان جیره خوار تل آویو به مرحله اجرا گذاشت.

این امر علاوه بر بروز اختلافات شدید میان نهادهای امنیتی و نظامی مزدوران و اقدام آنها در متهم كردن یكدیگر در زمینه اهمال و عدم احساس مسئولیت، منجر به موفقیت عملیات های مقاومت اسلامی و شكست شبه نظامیان موسوم به ارتش جنوب لبنان شد.

از سوی دیگر مقاومت علاوه بر وارد كردن ضربات نظامی، با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، مزدوران را به فرار تشویق كرد و از آنها درخواست توبه كرده و خود را به دولت یا مقاومت اسلامی لبنان تسلیم كنند.

تمام این تلاش ها، سبب شد مزدوران لحد در سال 1999 میلادی از منطقه جزین و در سال 2000 از تمام مناطق اشغالی جنوب لبنان خارج شوند.

9.استفاده از بسیج عمومی

مقاومت اسلامی در دوران اشغال دو شیوه بسیج عمومی و برای عملیات های نظامی شیوه چریكی را در پیش گرفت، اما پس از عقب نشینی جزئی دشمن از نوار مرزی در سال 1986 میلادی، مقاومت، عملیات های خود را به عملیات های نظامی و بدون بسیج عمومی محدود كرد.

بسیج مردمی در خلال سالهای 1982 تا 1986 میلادی عمدتاً مناطق اشغالی جنوب لبنان را شامل می شد و رنگ و بویی دینی و محیطی داشت. از این رو مقاومت بنابر وظیفه خود از فضای بسیج دینی مخالف اشغال كه حتی پس از تولد مقاومت اسلامی و اعلام موجودیت آن توسط علما و روحانیون در مساجد و روستاهای مختلف اشاعه داده می شد، نهایت استفاده را برد و در فضا هایی سرشار از یاد و خاطره شهدای اسلام، امام حسین(ع) و روح ایستادگی در برابر ظلم و جور، مردم با سنگ، چوب و هر آنچه در دست داشتند به نیروهای دشمن صهیونیستی حمله كردند و مساجد و حسینیه ها به محل تجمع آنان تبدیل شد تا خاطره مقاومت اهالی جبل عامل در برابر استعمار فرانسه بار دیگر در اذهان زنده شود.

سرانجام پس از گذشت سال ها مزدوران رژیم صهیونیستی در سال 2000 اراضی اشغالی در جنوب لبنان را تخلیه كرده و این پیروزی در افكار عمومی جهان و منطقه، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داد.

10. حضور در عرصه سیاسی لبنان: جنبش حزب الله پس از پیروزی در عرصه نظامی با رویكردی جدید خود را به حوزه تصمیم گیری نزدیك كرد و بدون اینكه آرمانهای بنیادین جنبش را در معرض تعاملات سیاسی قرار دهد؛ با مشاركتی معقولانه در عرصه سیاسی لبنان توانست توطئه پس از خروج رژیم صهیونیستی را خنثی كند.[5]

مجموعه این عوامل منجر به پیروزهای روز افزون مقامت اسلامی ملت مظلوم لبنان بویژه در جنگ سی و سه روزه در سال2006 شد و دشمن صهیونیستی با یک جهان خفت و خواری مجبور شد از حملات بی نتیجه دست بردارد و به فکر باز گرفتن اجساد سربازان هلاک شده خود باشد.


[1] . در طول تاریخ تشکیل این رژیم غاصب کشورهای عربی و در رأس آنها سوریه و مصر به طور رسمی چهار بار در سالهای ۱۹۴۸، ۱۹۵۶،۱۹۶۷ ( جنگ شش روزه ۱۹۶۷ از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و اعراب (مصر، سوریه، اردن و عراق)در گرفت و منجر به شکست اعراب شد) و ۱۹۷۳ با اسرائیل وارد جنگ شدند و جز در یک مورد که موفقیت جزئی داشتند اعراب شکست خوردند. به دنبال آن سالها ی سال جنایتکاران این رژیم خانه های مردم مظلوم و بی پناه فلسطین و لبنان را بر سر شان خراب و زمین های آنان را به زور غصب و زنان و بچه های آنان را آواره می کردند.

[2] . www.moqavemat.com/old/?lang=fr&state…news.

[3] «طلال عتريسي» تحليلگر لبناني، ( روز نامه کیهان دوشنبه 20 خرداد 1387- 5 جمادي الثاني 1429 – 9 ژوئن 2008 – سال شصت و چهارم – شماره 189103)- www.moqavemat.com/old/?lang=fr&state…news.

[4] . www.tiknews.net/display/?ID=25604

[5] . «طلال عتريسي» تحليلگر لبناني، ( روز نامه کیهان دوشنبه 20 خرداد 1387- 5 جمادي الثاني 1429 – 9 ژوئن 2008 – سال شصت و چهارم – شماره 189103)- www.moqavemat.com/old/?lang=fr&state…news.