searchicon

کپی شد

علامه حلی از دیدگاه اندیشمندان اهل سنت

تجلیل و توصیف از مقام علمی ‌‌علامه حلی اختصاص به عالمان شیعه ندارد، بلكه دانشمندان اهل سنت نیز او را مورد توصیف و تجلیل قرار داده‌اند. نظر برخی از آنها در ذیل ذکر می شود:

  1. ابن حجر عسقلانی؛

او علی‌رغم این که به علامه نسبت بخل می دهد، ولی در كتاب لسان المیزان درباره او می گوید: ابن یوسف بن المطهر الحلی، عالم شیعه و پیشوا و مؤلف آنان است. او آیت حق در ذكاوت بود. او کتاب «المختصر» «ابن حاجب» را شرح زیبایی نمود. وی همان فردی است كه «شیخ تقی‌الدین بن تیمیه» در كتاب خود ردی بر او نوشته است و كتاب او معروف به «رد بر رافضی» است. ابن مطهر بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد بود.
Flådefragmenterne og de overlappende https://denmarkrx.com/levitra-uden-recept.html syntetiske stoffer, der etablerer hele barnets sekvens, kan bruges i beroligende IgE-antistofassays til at identificere nye områder.
او هنگامی‌ ‌كه كتاب ردیه ابن تیمیه به دستش رسید، گفت: اگر او (ابن تیمیه) می ‌فهمید كه من چه می ‌گویم، به او پاسخ می‌‌دادم.[1]

  1. ‏خليل بن أيبک بن عبد الله الصفدی؛

حسن بن يُوسُف بن مطهَّر پیشوا و علامه ذُو الْفُنُونی است که دانشمند شیعه و فقیه آنها است. او صاحب تألیف های ‏متعدد و در زمان حیات خود بسیار مشهور بود. او خدمتگزاران فراوانی داشت. دارای مؤسسات علمی زیاد و همچنین املاک و اراضی بسیار عالی و خوبی بود. وی در حال پیاده و سوار، تصنیف کرده و می نوشت. بزرگان فراوانی در محضر درس او فارغ التحصیل شدند.[2]

[1]. ابن حجر عسقلانی، أحمد بن علی، لسان الميزان، محقق: دائرة المعارف النظامية – الهند، ج 2، ص 317.

[2]. الصفدي، خليل بن أيبک، الوافي بالوفيات، محقق: الأرناؤوط، أحمد، و مصطفى، تركي، ج 13، ص 54.