searchicon

کپی شد

طهارت آب باران

دلیل فقها بر این كه آب باران از جمله مطهرات است چند چیز است:

1. خداوند متعال در قرآن می فرماید: أَنزَلْنَا مِنَ السمَاءِ مَاءً طهُوراً، از آسمان آبی پاك كننده به نام باران فرو فرستاده ایم.[1]

2. علمای شیعه بلكه تمام دانشمندان مسلمان اتفاق نظر دارند كه آب باران نیز مثل آب جاری مطهر و پاک کننده است

3. اطلاق روایاتی که آب باران را پاک کننده می داند:

1. از امام كاظم (ع) سؤال شده كه اگر باران در مكانی كه نجس است جاری شده و بعد از آن به لباس انسان برخورد كند حكمش چیست؟  حضرت فرمود: اگر باران به آن لباس برسد پاكش می كند.[2]

2. در روایت قرب الاسناد، علی بن جعفر (ع) از امام كاظم (ع) سؤال می کند كه اگر چیزی كه پشت بام خانه است نجس بوده و باران با آن برخورد كند و جریان پیدا نموده و به لباس انسان برسد آیا لباس انسان نیز نجس می شود؟ حضرت فرمودند: اگر آب باران بر لباس جاری شود، لباس نجس نمی شود[3].

3. صحیحه هشام بن سالم كه از امام صادق (ع) سؤال كرد از سقف خانه كه نجس بوده و باران بر آن جاری شده و بعد از آن به لباس انسان برخورد كند آیا لباس انسان نجس می شود و حضرت فرموده اند: لباس انسان بواسطه آن نجس نمی شود[4].

4. علی بن جعفر از امام كاظم (ع) سؤال كرد كه سقف خانه ای نجس شد و بعد از آن باران بر آن جاری شده آیا می توان از آب باران كه از سقف خانه بر روی زمین جاری می شود وضو گرفت؟ و حضرت فرموده اند: اگر باران حرکت کند و جاری شود اشكالی ندارد و می توان با آن وضو گرفت[5]. البته روایات دیگری در این باره وجود دارد که به جهت اختصار به همین مقدار بسنده می کنیم.



[1]. فرقان، 48.

[2]. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، ج 1، ابواب الماء المطلق، باب 6،‌ ح 9، الاحياء التراث العربي، 1409، ق.

[3] همان، ح 3.

[4]. نجفی، شیخ محمد حسن، جواهر الكلام، ج 6، ص 315، چاپ ششم، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1392هـ.ق.

[5]. وسائل الشيعه، ج 1، ابواب الماء المطلق،‌ باب 6، ح 2.