searchicon

کپی شد

طریقۀ انجام غسل

به طور کلی همه غسل ها را می توان به یکی از این دو روش انجام داد:

1. غسل ترتیبی:

در این نوع غسل که بدن به ترتیب شسته می شود، ابتدا باید با نیت غسل، سر و گردن را به طور کامل شسته، سپس سمت راست و بعد از آن سمت چپ بدن شسته شود. قابل توجه است که کف پا نیز باید شسته شود.[1]

نصف ناف و نصف عورت بايد با طرف راست بدن و نصف ديگر بايد با طرف چپ شسته شود، بلكه بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود. [2]

براى آن كه يقين شود هر سه قسمت، يعنى سر و گردن، طرف راست و طرف چپ كاملاً غسل داده شده، بايد هر قسمتى كه شسته می شود، مقدارى از قسمت هاى ديگر هم با آن قسمت شسته شود. [3]

2. غسل ارتماسی:

در غسل ارتماسی بدن به یک باره یا به تدریج زیر آب می رود تا به تمام بدن آب برسد.[4]

توجه داشته باشید همان طور که در توضیح المسائل مراجع عظام تقلید آمده است، اگر کسی عمداً يا از روى فراموشى يا به واسطه ندانستن مسئله به اين ترتيب عمل نكند غسل او باطل است.[5]‏ و اگر غسل تان در این مدت باطل بوده نمازهایی که خوانده اید یا روزه هایی که گرفته اید نیز باطل می باشد که باید قضای آن را به جا آورید. و برای همۀ غسل هایی که انجام نداده اید، انجام یک غسل کافی است.[6]

نکاتی درباره شستن اعضای غسل:

1. نظر همه مراجع معظم تقلید ازجمله مقام معظم رهبری این است که: در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد. بله تنها آیت الله العظمی بهجت (ره)، شستن از بالا به پائین را در غسل ترتیبی به احتیاط وجوبی لازم می دانند.[7]

2. پاك بودن تمامى بدن قبل از غسل واجب نيست، بلكه پاك بودن هر عضوى هنگام غسل آن كافى است. بنا بر اين اگر عضو، قبل از غسل آن، تطهير شده باشد، غسل و نمازى كه با آن خوانده شده، صحيح است. ولى اگر عضو نجس قبل از غسل آن تطهير نشود، و با يك شستن بخواهد هم آن را پاك كند و هم غسل نمايد، غسل باطل است و نمازى كه با چنين غسلى خوانده، باطل و قضاى آن واجب است.[8]

3. یکی از شرایط صحت غسل این است که آب به تمام سطح بیرونی (خارجی ) که ظاهر است و دیده می شود برسد. چنان که در توضیح المسائل آمده است: “اگر در غسل به اندازۀ سر مويى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است، ولى شستن جاهايى از بدن كه ديده نمى‏شود، مثل توى گوش و بينى، واجب نيست”.[9] و “جايى را كه شك دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن، شستن آن لازم نيست، ولى احتياط در شستن است”.[10] و “اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد كه داخل آن ديده شود، بايد آن را شست و اگر ديده نشود شستن داخل آن لازم نيست”.[11]

4. مراجع تقلید معاصر می فرمایند: در غسل بايد موهاى كوتاهى را كه جزء بدن حساب مى‏شود، بشويند و شستن موهاى بلند واجب نيست، بلكه اگر آب را طورى به پوست برساند كه آنها تر نشود، غسل صحيح است ولى اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد، بايد آنها را بشويد كه آب به بدن برسد.

بله حضرت امام خمینی (ره) و آیات عظام اراكى و مکارم شیرازی فرموده اند: بنا بر احتیاط واجب لازم است موهای بلند هم شسته شوند[12] که مقلّدین آنان می توانند در این مسئله به یکی از مراجع دیگر رجوع کرده و به فتوای او عمل کنند.

بنا براین اگر مانعی مانند رنگ در موهای کوتاهی که جزء بدن محسوب می شود، وجود داشته باشد باید برطرف شود. اما برطرف کردن رنگ موهای بلند لازم نیست، چون با وجود آن می توان آب را به پوست سر رساند.


[1] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص 215 – 216.

[2] . همان، ص 216.

[3] . همان، ص 216.

[4] با استفاده از توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص 215 تا 220.

[5] همان،ص 215.

[6] همان،ص232.

-[7] همان، ص: 222، مسأله 380.

[8] همان، ص 229، احكام غسل جنابت (استفتاءات از مقام معظم رهبرى) س 179.

[9] همان، ص 221، مسئلۀ 374.

[10] همان، ص 221، مسئلۀ 375.

[11] همان، ص 221، مسئلۀ 376.

[12]. همان، ص222 ، مسأله 379.