searchicon

کپی شد

شهادت چهار نفر

زنا به وسيله بيّنه (شاهد) ثابت مى‌شود ‌و در بینه چند شرط لازم است:

1. تعداد شهود كمتر از چهار مرد يا سه مرد و دو زن نباشد.[1]

2. در شهادت شهود بر زنا، تصريح يا مانند آن بر مشاهدۀ دخول در عورت زن مانند ميلى كه در سرمه‌دان است يا مشاهدۀ بيرون آوردن از عورت زن- بدون عقد و بدون ملك و بدون شبهه و بدون اكراه- لازم است.

3. شهادت به طور مطلق، به اينكه شهود شهادت دهند كه او زنا كرده و داخل نموده است مانند ميل در سرمه‌دان، بدون آنكه از زمان يا مكان يا غير آنها ذكرى شود كفايت مى‌كند. ليكن اگر خصوصيات را ذكر كنند و شهادتشان در آنها مختلف باشد مثل اينكه يكى‌ از آنها شهادت دهد كه او روز جمعه زنا كرده است و ديگرى شهادت دهد به اينكه در روز شنبه بوده است يا بعضى از آنها شهادت دهد كه در مكان كذا و ديگرى شهادت دهد كه در غير آن مكان زنا نموده است، يا شهادت دهد كه با فلان زن زنا نموده است و ديگرى شهادت دهد كه با غير آن زن زنا كرده است، شهادت اينها مسموع نمى‌باشد و حد زده نمى‌شود و شهود به جهت قذف، حدّ زده مى‌شوند. و اگر بعضى از آنها خصوصيتى را ذكر كند و بعضى از آنها به طور مطلق شهادت دهد آيا اين كفايت مى‌كند يا حتما در صورتى كه يكى از آنها خصوصيتى را ذكر كند، بقيه هم بايد آن را ذكر نمايند؟ در آن اشكال است و احوط لزوم آن مى‌باشد.[2]


[1]. شهادت زنها به طور جداگانه و همچنين شهادت يك مرد و شش زن در آن (زنا)، و همچنين شهادت دو مرد و چهار زن در رجم، قبول نمى‌شود و حدّ به آنها- نه رجم- بنابر اقوى ثابت است.

[2]. موسوى خمينى، سيد روح اللّٰه، تحرير الوسيلة، مترجم، اسلامى، على‌، ج4 ص 185 ، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‌، چاپ21‌ ، قم، 1425 هـ ق‌.