searchicon

کپی شد

شهادت، رزق معنوی

بالاترین ارزش و مقام برای انسان شهادت در راه خدا است؛ زیرا انسان با شهادت به جایگاهی بسیار بلند در نزد خدا می رسد. قرآن کریم در این باره می فرماید: “گمان نبرید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مردگان اند، آنان زنده اند و در نزد خدا روزی می خورند”.[1]

در شأن نزول این آیه از سعيد بن جبير نقل شده که گفت: زمانى كه حمزة بن عبد المطلب و مصعب بن عمير در روز احد، شهيد شدند و ديدند چگونه در ناز و نعمت به سر مى‏برند، گفتند: اى كاش برادران ما در دنيا از نعمى كه ما از آن برخورداريم، با خبر مى‏شدند، شايد ميل و رغبت خود را در جهاد زياد كنند. پس خداوند تعالى فرمود: من ايشان را آگاه مى‏سازم، سپس خداوند متعال، اين آيه را نازل كرد. «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا …» تا «لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ».[2]

درتفسیر مجمع البیان آمده است: «يُرْزَقُونَ»؛ یعنی صبح و شام از نعمت هاى بهشتى روزى مي خورند و گفته‏اند يعنى در قبرها روزى مي خورند.[3]

درتفسیر دیگری مراد از رزق شهدا این گونه معرفی شده است: «و رزق ايشان همان رزق معلوم است كه در باره مخلصين فرموده‏اند« أُولئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ»[4] و قتل فى سبيل اللَّه اشاره به همين مرتبه از خلوص است. اين دو رزق متحد و يكى است و قرين(كون عند ربهم)».[5]

جمع بین این دو تفسیر آن است که هم از روزی های ظاهری بهشت بهره مند می شوند و هم از روزی های معنوی(مانند معارف و حقایق)؛ چون بهشت نیز مراتب دارد.[6]

در روايات آمده است كه شهيد، هفت ويژگى اعطايى از جانب خداوند دارد: «اوّلين قطرۀ خونش، موجب آمرزش گناهانش مى‏گردد. سر در دامن حورالعين مى‏نهد. به لباس‏هاى بهشتى آراسته مى‏گردد. معطّر به خوش بوترين عطرها مى‏شود. جايگاه خود را در بهشت مشاهده مى‏كند. اجازۀ سير و گردش در تمام بهشت به او داده مى‏شود. پرده‏ها كنار رفته و به وجه خدا نظاره مى‏كند».[7]

جوانی به نام حارثة بن مالک که به مقام یقین رسیده بود و این یقینش مورد تصدیق پیامبر(ص) قرار گرفته بود از آن حضرت تقاضا نمود که دعا نماید تا خداوند متعال شهادت را روزی او نماید. آن حضرت این گونه دعا نمود: خدایا شهادت را روزی حارثه فرما. نقل شده است که رسول خدا(ص) او را به جنگی که پیش آمد، فرستاد. نفر هشتم یا نهمی که به شهادت رسید او بود.[8]

نتیجه آن که از برترین روزی های معنوی، شهادت در راه خدا است که نصیب انسان های شایسته می شود.



.[1] آل عمران، 139،”وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ”.

.[2] اسلامى، محمد جعفر، شأن نزول آيات، ص 146،نى، چاپ اول، ‏تهران‏، 1383 ش‏.

.[3] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، مترجمان، ج‏4، ص 339، فراهانى‏، چاپ اول، تهران‏، 1360 ش.

.[4]صافات،41.

[5]. بانوى اصفهانى، سيده نصرت امين‏، مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج ‏15، ص 218 و 219، نهضت زنان مسلمان‏، تهران‏، 1361 ش.‏

.[6] ابن عربى، ابو عبدالله محيى الدين محمد، تفسير ابن عربي، رباب، سمير مصطفى، ج‏1، ص 130، دار احياء التراث العربى، چاپ اول، بيروت‏، 1422 ق‏‏. «يُرْزَقُونَ من الأرزاق المعنوية، أي المعارف و الحقائق و استشراق الأنوار، و يرزقون في الجنّة الصورية كما يرزق سائر الأحياء. فإنّ للجنان مراتب بعضها معنوية و بعضها صورية، و لكل من المعنوية و الصورية درجات على حسب الأعمال، فالمعنوية جنّة الذات و جنة الصفات و تفاضل درجاتها على حسب تفاضل درجات أهل الجبروت و الملكوت، و الصورية جنّة الأفعال و تفاوت درجاتها على حسب تفاوت درجات عالم الملك من السموات العلى، و جنات الدنيا».

[7]. حرّ عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة،  ج ‌15، ص 16، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، چاپ اول، قم، 1409 ه‍ ق.

[8]. كلينى، محمد بن يعقوب، كافی، ج‌3، ص 139، دار الحديث للطباعة و النشر، چاپ اول، قم، 1429 ه‍ ق.