searchicon

کپی شد

شرط نبودن پرداخت مهریه در تمکین

در خصوص این مسئله که اگر مرد در تنگنای مالی بود و به حکم دادگاه ملزم به پرداخت مهريه به صورت قسطي شد، با توجه به اين که امروزه مهريه ها بالا است و پرداخت قسطي آن هم سال ها طول مي کشد تا تمام شود، آيا اين وجود با فرض باکره بودن و عدم مواقعه، زن حق دارد تا پايان قسط آخر تمکين نکند؟ در این رابطه نظر مراجع عظام را بیان می کنیم.

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

در مفروض سؤال زن حق ندارد تمکین نکند.[1]

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

با دریافت اولین قسط مهریه زن باید تمکین کند[2].

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

در صورتي كه مهريه در عقد نقد باشد و زمانى براى آن معين نشده، زن مي تواند تا مهريه را مطالبه ننموده تمكين نكند، ولى در صورتي كه مهريه به صورت دين ما فى الذمه باشد، زن حق امتناع از تمكين ندارد.[3]



[1] . استفتاء کتبی از دفتر ایشان.

[2] . استفتاء کتبی از دفتر ایشان. معظم له در  استفتائات جدید، ج 3، ص 247، س 658، می فرماید: اگر زوجه قبلاً از اعسار زوج آگاهی داشته است. در این صورت نمی تواند به بهانه پرداخت مهریه، تمکین نکند.  و اگر  زوجه قبلاً از اعسار زوج آگاهی نداشته است، که دو صورت دارد:

1. به دادگاه مراجعه کرده و از سوی حاکم شرع، قسط بندی شده و زوج مقداری و یا لااقل اولین قسط را پرداخته است، زن باید تمکین کند و نمی تواند به بهانه این که هنوز تمام اقساط تمام نشده تا پایان آخرین قسط، انجام عمل زناشویی را به تأخیر اندازد.

2. به دادگاه مراجعه نکرده و یا این که مراجعه کرده اند ولی هنوز زوج، هیچ قسطی پرداخت نکرده است، زن می تواند تمکین خاص نکند، اما دیگر وظایف زناشویی را باید انجام دهد.

[3] . استفتاء کتبی از دفتر ایشان.