searchicon

کپی شد

شرایط ازدواج موقت

از نظر اسلام صحت ازدواج موقت دارای شرایطی است که رعایت آن لازم است و عبارتند از:

1. خواندن صیغه عقد؛ پس تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست، بلکه باید به همراه انشاء الفاظ خاص باشد.

2. به احتیاط واجب صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است، و لازم هم نیست که وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای “زوّجت” و “قبلت” را بفهماند.

3. اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آن که مدت و مهر را معین کردند چنانچه زن بگوید: «زوجتک نفسی فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم» (من خودم را به همسری تو در مدت معینی با مهر معینی در آوردم).بعد (بدون فاصله) مرد بگوید: «قبلت» (قبول کردم) صحیح است. و یا این که وکیل زن به وکیل مرد بگوید: «متعت موکلتی موکلک فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم» و وکیل مرد بلافاصله بگوید: «قبلت لموکلی هکذا» صحیح می باشد.

4. تعیین مهریه و نام بردن آن در موقع عقد.

5. مرد و زن و یا وکیل آنها که صیغه را می خوانند باید قصد انشاء داشته باشند؛ یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می خوانند زن به گفتن «زوجتک نفسی» قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن “قبلت التزویج” زن بودن او را برای خودش قبول نماید.

6. کسی که صیغه را می خواند بالغ و عاقل باشد.

7. اگر وکیل زن و شوهر یا ولی آنها صیغه را می خوانند در عقد زن و شوهر را معین کنند.

8. دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است؛ یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد اگر بخواهد شوهر کند چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش به وسیله شوهر کردن از بین رفته باشد اجازه پدر و جد لازم نیست.

9. زن در زمان اجرای عقد موقت، در حباله نکاح کس دیگری درنیامده باشد (همسر شخص دیگری نباشد).

10. زن و مرد به ازدواج راضی باشند و از روی اجبار و اکراه وادار به ازدواج نشده باشند.[1]

11. همچنین زن هنگامی که می خواهد به عقد مردی در آید، اگر قبلا در عقد دیگری بوده و طلاق گرفته یا مدت عقد موقتش به سر آمده، مدت عده خود را نیز گذرانده باشد.

12. شرط دیگر آن است که زن زمانی که در عقد دیگری بوده، با مردی که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند، زنا نکرده باشد؛ زیرا اگر مردی با زن شوهرداری زنا کند برای همیشه آن زن بر او حرام می شود.[2]

آنچه نقل شد بر مبنای فتاوا و نظرات امام خمینی (ره) بود و اجمالی بود از شرایط مطرح شده. برای آگاهی بیشتر به کتاب های فقهی و توضیح المسائل مراجعه شود.[3][4]

 


[1]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 449 – 460؛ تحریر الوسیله، ج 2، ص 701 – 707 و نیز از ص 734 – 736.

[2]. اقتباس از پاسخ اجمالی سؤال 961 از سایت اسلام کوئست (ازدواج مجدد بعد از ازدواج موقت).

[3]. همان.

[4]. اقتباس از سؤال 475 از سایت اسلام کوئست (ازدواج موقت(متعه) و شرایط آن).