searchicon

کپی شد

شبهات و پاسخ ها پیرامون امامت امام جواد (علیه السلام)

به طور طبیعی گردن نهادن بزرگان و علما و پيران و جوانان و…، به ولايت شخصى كم سن و سال، سنگین مى‏‌نماياند و پذيرش اين ولايت، به راحتى پذيرش اوليا ديگر كه از حيث سن و سال دورانى را گذرانده‌‏اند، براى مردم يكسان نخواهد بود. برخی از معاصران امام جواد (علیه السلام) دربارۀ آن حضرت كه در کودکی به امامت رسيد،شبهه ای به نظرشان آمد که از امام رضا (علیه السلام) سؤال نموده و توضيح مى‏‌خواستند که آن حضرت پاسخ فرمودند؛ به عنوان نمونه در ذیل به حدیثی اشاره می‌کنیم.

از محمودى روايت شده كه گفت: من در طوس در حضور حضرت رضا (علیه السلام) بودم. يكى از ياران آن بزرگوار گفت: اگر حادثه‏اى براى حضرت رخ دهد، امام بعد از آن برگزيده خدا كه خواهد بود؟!

حضرت رضا (علیه السلام) به وى توجهى كرد و فرمود: “بعد از من بايد براى امر امامت به پسرم حضرت جواد (علیه السلام) رجوع شود”. وى گفت: سن امام جواد (علیه السلام) كم است؟! حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: “خدا حضرت عيسى بن مريم (علیهما السلام) را براى مقام پيامبرى برانگيخت، در صورتى كه سن آن حضرت (علیه السلام)، از امام محمد تقى (علیه السلام) كمتر بود”.[1]

 


[1]. نجفى، محمد جواد، ستارگان درخشان، ج 11(سرگذشت حضرت امام محمد تقى (ع))، ص 24 – 25، كتابفروشى اسلاميه، چاپ پنجم، تهران، 1362 ش.