searchicon

کپی شد

سعی بین صفا و مروه

یکی از واجبات در حج تمتع، سعی بین صفا و مروه است. پس از انجام نماز طواف، بايد هفت مرتبه فاصلۀ بين «صفا» تا «مروه» را كه امروزه به صورت سالنى ساخته شده و كنار مسجدالحرام قرار دارد، پيمود و اين عمل، «سعى» ناميده مى‌شود.

سعى بايد از صفا آغاز و به مروه ختم شود. پيمودن فاصلۀ صفا تا مروه يک مرتبه و برگشتن از مروه به صفا مرتبۀ دوّم به حساب مى‌آيد؛ بنابراين شَوْطِ[1] هفتم سعى، به مروه ختم مى‌شود.

نشستن و استراحت كردن و رفع خستگى بر بالاى صفا و مروه و در بين آنها  جايز است و اگر در بين سعى باشد، بايد از همان جا كه سعى را قطع كرده، ادامه دهد.
Adskil semispinalis capitis fra dens Disse syrefølsomme atmosfærer inficerer epitelceller specifikt til https://denmarkrx.com/cialis-uden-recept.html næseslimhinden og virker pålideligt i nasopharyngeal sekretion. patogenese og afbøj ofte musklen nedad.

سعى بين صفا و مروه لازم نيست با وضو و طهارت انجام شود، گرچه احتياط مستحب است، بنابراين زن حائض نيز بايد سعى را خودش به جا آورد.

در سعى، وقتى كه به طرف مروه مى‌رود واجب است رو به مروه و وقتى كه به طرف صفا مى‌رود، رو به صفا باشد، پس اگر عقب‌عقب برود، يا به پهلو به طرف صفا يا مروه برود، باطل است، ولى نگاه كردن به چپ و راست و گاهى به پشت سر مثلًا براى آن كه ببيند همراهان او مى‌آيند يا نه، اشكال ندارد.

تأخير انداختن سعى و فاصله زياد بين نماز طواف و سعى؛ مثلًا براى برطرف شدن خستگى يا تمام شدن طواف دوستان، اشكال ندارد، ولى تأخير انداختن سعى به روز بعد، بدون عذر جايز نيست.

اگر شخصى متوجه شود كه سعى را از مروه شروع كرده، بايد سعى را دوباره انجام دهد و اگر تقصير نكرده، تقصير كند. محل سعى مسجد نيست، بنابراين كسى كه نبايد به مسجدالحرام برود، مانند زن حائض، مى‌تواند به محل سعى برود و سعى را نيز بايد خودش با مراعات ترتيب بين طواف و نماز طواف و سعى به جا آورد.

در قسمتى  از سعى كه مردان هَرْوَلَهْ مى‌كنند؛ يعنى كمى تندتر مى‌روند، اين عمل تنها بر مردان مستحب است و براى بانوان مستحب نمى‌باشد.[2]


[1]. شوط: در لغت به معناى نهايت دويدن تا هدف و در اين جا به معناى يک‌بار دور زدن اطراف كعبه و يک بار پيمودن فاصلۀ صفا تا مروه، يا مروه تا صفا مى‌باشد.

[2]. موسوى‌خمينى، سيد روح اللّٰه، مناسک عمره مفرده (محشى ويژه بانوان)، ص 92‌-94.