searchicon

کپی شد

سایر حدود زنا

با توجه به این که زنا اقسامی دارد حدود مترتب شده بر آن هم مختلف است. از جمله حدود زنا آن است كه:

الف. صد تازيانه بزنند و سرش را بتراشند و يك سال او را از شهر خود بيرون كنند، و اين حد مرد بكر است، و در تفسير بكر خلاف است.[1]

ب: پنجاه تازيانه

آن حدّ غلام يا كنيزى است كه بنده باشد، خواه محصن باشد، و خواه غير محصن، و در بنده سر تراشيدن و از شهر بيرون كردن نيست.

ج: هفتاد و پنج تازيانه

آن حدّ غلام و كنيزى است كه زنا كرده باشد، و نصفش آزاد باشد و نصفش بنده، زيرا كه نصف حدّ آزاد مى‏زنند، و نصف حدّ بنده، و اگر بيشترش آزاد باشد به آن نسبت حدّ آزاد زياد مى‏شود، و اگر كمترش آزاد باشد به آن نسبت كم مى‏شود، و تا همه‏اش آزاد نباشد او را سنگسار نمى‏كنند؛ زيرا حق تعالى براى مذلّت بندگى بر او رحم كرده است و حدّش را سبک گردانيده است.

د: جمع ميان حد و تعزير

آن در باب كسى است كه در زمان شريفى مانند ماه مبارك رمضان، و روز جمعه، و روز عرفه، يا مكان شريفى مانند حرم مكّه، يا حرم مدينه زنا كرده باشد، مشهور آن است كه زياده بر حد به قدرى كه امام (ع)مصلحت داند او را تعزير و تأديب مى‏نمايند.

هـ: مرد بيمار يا زن بيمارى كه تاب تازيانه نداشته باشند، تركه‏اى چند به عدد آن تازيانه‏ها جمع مى‏كنند و يك بار بر بدن او مى‏زنند.[2]


[1]. بعضى گفته‏اند: مردى است كه زنى را عقد كرده باشد و هنوز با او دخول نكرده باشد، و بعضى گفته‏اند: كه بكر غير محصن است، خواه عقد بر زنى كرده باشد، و خواه نكرده باشد، و در زن سر تراشيدن و از شهر بيرون كردن نمى‏باشد، هر چند عقد بر او شده باشد.

[2]. مجلسى، محمد باقر، محقق / مصحح، فاضل، على، حدود و قصاص و ديات، ص 17-15، مؤسسة نشر الآثار الإسلامية، چاپ اول، قم.