searchicon

کپی شد

زن در حکومت امام زمان (عج)

انقلاب جهانى موعود (عج)، چنان كه از وعده ها و نامش هويداست، تحول عظيمى را در جهان ايجاد خواهد نمود و كل عالم را در زير پرچم اسلام واقعى و تعاليم حيات بخش آن قرار خواهد داد كه در پى آن، جامعۀ زنان نيز از اين تحول عظيم مستثنا نبوده و به جايگاه واقعى خويش برگردانده خواهد شد.

قضاوت و علم ما نسبت به حوادث آن زمان برگرفته از روايات موجود در زمينۀ مهدويت و قراین و شواهد تاريخى از صدر اسلام است. از جهاتى مى توان تحولات ايران و جهان پس از قيام اسلامى امام خمينى (ره) و تحولات چشمگير جامعۀ زنان در ايران پس از استقرار جمهورى اسلامى را، نمونه اى كوچک و ضعيف از تحولات جهان و جامعۀ زنان پس از انقلاب جهانى حضرت مهدى (عج) دانست.

آنچه از روايات در مورد زنان دورۀ ظهور حضرت آمده است، روايات زیر است:

جعفر جعفى از امام باقر (ع) نقل مى كند كه ايشان فرمود: “… مهدى (عج) قيام مى‏كند… و با او بیش از سیصدو چند مرد می باشند  که پنجاه زن با ايشان هستند، جمع مى شوند، بدون اين كه وعدۀ قبلى با هم نهاده باشند، مثل ابرهاى پراكنده به هم مى پيوندند و برخى در پى ديگرى مى آيند و اين است تفسير آيۀ (128 سوره بقره) كه خدا در آن مى فرمايد: “هر جا كه باشيد خدا همۀ شما را جمع مى‏كند؛ زيرا خدا بر هر كارى توانا است”. اينها بين ركن و مقام با مهدى (عج) بيعت مى كنند و مهدى (عج) با ايشان از مكه خروج مى نمايد”.[1]

عبداللَّه بن بكير از حمران از امام باقر (ع) روايت كرده‏اند كه ايشان فرمودند: “… در زمان او حكمت و علم آن چنان گسترده مى‏شود كه زن در خانۀ خودش بر طبق كتاب خدا و سنت رسول اللَّه (ص) قضاوت مى نمايد”.[2]

اغلب احاديث مربوط به مهدويت در زمينه راه هاى مختلف اثبات امامت ايشان (عج)؛ حوادث قبل از ظهور و تحولات حين ظهور و پس از آن است.
Bådolie ekstraheres hovedsageligt fra munden og bladene fra mange bryggerier af Cinnamomum-slægten fra præparationsfamilien, kendt i tropisk og tilbagevendende Asien, https://denmarkrx.com/vpxl-uden-recept.html samt fra epitelprodukter dannet af kanelens oprindelse.
اين روايات از توضيح جزئيات تقسيم وظايف بين كارگزاران حضرت (عج) و نيز زن يا مرد بودن آنها و بسيارى امور ديگر ساكت اند. لكن چنان كه بيان شد، تحولات پس از انقلاب اسلامى ايران را مى توان نمونۀ كوچكى از تحولات آن زمان به حساب آورد و به طور طبيعى نقش زنان مسلمان در انقلاب اسلامى و تداوم و حراست از آن، تا حدود زيادى تبيين كنندۀ وظايف و نقش زنان در صدر اسلام و در دورۀ ظهور و پس از آن است.


[1]. علامه مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 52، ص 223، ح 87، (باب علامات ظهوره…)، مؤسسه الوفاء، بیروت، سال 1404 ق.

[2]. همان، باب سيره و اخلاقه، ص 352، ح 106.