searchicon

کپی شد

زمینه‌های پیدایش حکومت عثمانی

عوامل متعددی در قدرت‌یابی قبیله «قاپی» که بعدا توانستند حکومت عثمانی را پایه‌گذاری کنند، دخیل بود که در ذیل به اختصار به آن‌ها پرداخته می‌شود:

الف) روحیه جهادی و خوی نظامی‌گری:

اولین عامل مهم در شکل‌گیری امیر نشین عثمانیان که بعدا به حکومت عثمانی تبدیل شد، روحیه جهاد اسلامی بود که در میان افراد این قبیله وجود داشت، آنان در ابتدا برای جهاد علیه دشمنان اسلام، وارد لشکریان ارطغرل سلجوقی شدند و بعدا نیز در مبارزات سلجوقیان با بیزانسیان از مهم‌ترین افراد تشکیل‌دهنده سپاه آنان به شمار می آمدند، به گونه‌ای که حکم امیر نشینی را به پاس خدمات در سپاه سلجوقیان به دست آوردند. این روحیه به دلیل هم‌جواری این امیر نشین با بیزانسیان، عامل مهمی در فتوحات و قدرتمند شدن این قبیله بود تا جایی که توانستند حکومت عثمانی را تأسیس نمایند و سالیان متمادی بر قسمت‌هایی از سرزمین‌های اسلامی حکم‌رانی کنند.

ب) موقعیت جغرافیایی آناتولی در شمال غرب آناتولی:

این منطقه یکی از مناطق استراتژیک آن دوره به شمار می‌رود که سرحدّات مرزی سلجوقیان روم با بیزانس بوده و اکثر جنگ‌های این دو دولت در این منطقه رخ می‌داده است.

ج) اوضاع سیاسی در مناطق اطراف ترک‌های عثمانی:

عثمانیان در زمانی پا به عرصه قدرت گذاشتند که حکومت‌های قدرتمند آن زمان، سرگرم جنگ با یکدیگر بودند و عرصه را برای روی کار آمدن عثمانیان باز گذاشتند. در روم، حکومت سلجوقیان رو به پایان بود و در ایران نیز خوارزمشاهیان گرفتار یورش مغولان بودند و جنگ‌های صلیبی نیز به دوران حساس خود رسیده بود. همین عوامل باعث شد که قبیله قاپی که به امیر نشین سلجوقیان روم تبدیل شده بود، کم‌کم قدرت خود را افزایش دهد و بتواند حکومت عثمانی را پایه‌ریزی کند.[1]

 

[1]. برگرفته از سایت راسخون.