searchicon

کپی شد

زمان واقعه تغییر قبله

درباره زمان واقعه تغییر قبله، آرای مختلفی وجود دارد:

1. شیخ صدوق: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)، بعد از نبوت] تا زمان تغییر قبله[، 13 سال در مکه و 19 ماه در مدینه، به سوی بیت‌المقدس نماز می‌خواند… .[1]

2. ابن هشام به نقل از ابن اسحاق[2]: تغيير قبله در ماه شعبان و در رأس هيجده ماه پس از ورود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) به مدينه بود.[3]

3. ابن اثیر، واقعه تغییر قبله را در ضمن حوادث سال دوم هجری، در ماه هجدهم از ورود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) به مدينه، در نیمه شعبان و در روز سه شنبه، گزارش می‌نماید.[4]

4. ابن سعد به نقل از ابن عباس: این واقعه در روز دوشنبه از نیمه ماه رجب و در رأس هفده ماه از هنگامى که پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله) وارد شهر مدینه شد، اتفاق افتاد.[5]

5. شیخ مفید: تغییر قبله در نیمه ماه رجب سال دوم هجری و در نماز عصر صورت گرفته است.[6]

6. براء بن عازب: مدت شانزده یا هفده ماه همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) به طرف بیت‌المقدس نماز خواندم و پس از آن، ما مسلمانان به امر الهى به سوى «کعبه» منصرف گردیدیم.[7]

7. معاذ بن جبل: این واقعه پس از سیزده ماه از ورود پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) به مدینه رخ داد.[8]

8. انس بن مالک: تحویل قبله به سوى کعبه بعد از نه ماه یا ده ماه  از ورود پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) به مدینه صورت گرفت.[9]

9. در تفسیر على بن ابراهیم، تغییر قبله بعد از هفت ماه از آمدن پیامبر (صلی الله علیه و آله)به مدینه و در هنگام نماز ظهر، گزارش شده است.[10]

[1]. صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 274 و 275.

[2]. محمد بن اسحاق مطلّبى (58 – 150ق)، اولين كسى است كه سيره و مغازى (جنگ‌های) رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را جمع‏آورى و تدوين نموده و كتابش به دست ما رسيده است. نام كتاب او «المبتدأ و المبعث و المغازى» است که ابن هشام آن را تهذیب و تلخیص کرده است.

[3]. ابن هشام، السیرة النبویة، ج ‏1، ص 606.

[4]. ابن اثیر، عزالدین، الکامل فی التاریخ‏، ج ‏2، ص 115.

[5]. ر.ک: ابن­ سعد، الطبقات الکبری، محقق: عبدالقادر عطا، محمد، ج‏1، ص 186؛ طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، مقدمه: بلاغى، محمد جواد، ج ‏1، ص 413؛ سبحانى‏، جعفر، فروغ ابديت تجزيه و تحليل كاملى از زندگى پيامبر اكرم (صلّى الله عليه و آله و سلّم)، ص 468.

[6]. مفيد، محمّد بن محمد، مسارُّ الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة‌، محقق/ مصحح: نجف، مهدى، ص 58.

[7]. مجمع البيان فى تفسير القرآن، مقدمه: بلاغى، محمد جواد، ج ‏1، ص 413.

[8]. همان.

[9]. همان.

[10]. ر.ک: قمى، على بن ابراهيم، تفسير قمى، تحقيق: موسوى جزايرى، سيد طيب، ج ‏1، ص 63.