searchicon

کپی شد

روزه‏هاى مكروه‏

روزه‏هاى مكروه به این شرح اند:

«اول» روزه‏ روز عاشورا. «دوم» روزه‏ روز عرفه براى كسى كه بترسد كه روزه، باعث ضعف او شود از دعايى كه افضل از روزه است و هم چنين مكروه است[1] روزه‏ آن اگر شك در هلال ذى حجه داشته باشد كه مبادا در واقع آن روز عيد قربان باشد. «سوم» روزه‏ ميهمان بدون اذن ميزبان، بلكه با نهى او احوط ترك است بلكه بدون اذن نيز احوط ترك است. «چهارم» روزه‏ فرزند بدون اذن پدر بلكه احوط ترك آن است خصوصاً با نهى او بلكه اگر روزه باعث اذيت پدر باشد حرام است و ظاهر آن است كه روزه‏ پسرِ پسر نيز به حكم روزه‏ پسر است. و بهتر مراعات اذن مادر است و اگر باعث اذيت او باشد حرام است.


[1] . الغاية القصوى في ترجمة العروة الوثقى، ج‏2، ص 184؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج‏1، ص 138.