searchicon

کپی شد

دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله العظمی سیستانی‏

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی دینی شیعیان در شهر نجف اشرف در جوار بارگاه امیرمومنان علی (علیه‌السلام) در کمال سادگی و همانند همیشه به‌دور از چشم رسانه‌ها و هیاهوی رسانه‌ای، در روز شنبه 16 اسفند 1399 شمسی، در خانه کوچک خود، به درخواست پاپ با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

«حامد الخفاف» نماینده دفتر آیت الله سیستانی از پاپ در خارج از دفتر از پاپ استقبال و بعد از پایان گفت‌وگوهای رهبر واتیکان با مرجع دینی شیعیان تا نزدیکی خودرو حامل پاپ فرانسیس، رهبر واتیکان را بدرقه کرد.

محور گفت‌وگوهای حدود یک‌ساعته آن‌دو که طبق سنت همیشگی، ملاقات کننده محور گفت‌وگوها و صحبت‌های رد و بدل شده را به‌خبرنگاران اطلاع می‌داد، اما این بار گویا محتوای گفت‌وگوها نیز بین خود آیت الله و پاپ مانده است و شاید رهبر کاتولیک‌های جهان در فرصت دیگری جزییات آن را بیان کند.

مضمون گفت‌وگوی این دو پیشوای بزرگ دینی از مدت‌ها قبل مورد حدس و گمان رسانه ها بوده است که «صلح و دوستی بین ادیان» از محتمل‌ترین مباحث مطرح شده در چندماه اخیر است.

آیت الله سیستانی با شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کمی دیدار می‌کند و از طرف دیگر پاپ نیز معمولا با تمام چهره‌های مذهبی یا در دفتر کاری آن‌ها یا در واتیکان دیدار دارد، که از این حیث دیدار امروز  یک خرق عادت دوطرفه است که اهمیت این دیدار از سوی طرفین را نشان می‌دهد.

اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق قبلا گفته بود این ملاقات به‌صورت خصوصی و بدون رعایت تشریفات معمول بین دو رهبر برگزار می‌شود.

رسانه‌های عراقی به‌نقل از سخن‌گوی دفتر آیت الله سیستانی اعلام کردند: این دفتر از حضور شخصیت‌های سیاسی عراق که خواستار شرکت در این دیدار بودند، ممانعت به‌عمل آورده و مانع ورود آن‌ها به‌منزل شدند و پاپ شخصا دیداری دو نفره (همراه با مترجم) با مرجع اعلای شیعه عراق داشته است.[1]

در پی این دیدار دفتر آیت الله العظمی سیستانی بیانیه‌ای رسمی در این‌باره صادر کرد. دفتر آیت الله سیستانی در بیانیه صادره اعلام کرده که در طول جلسه، پیرامون چالش‌های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبه‌رو است و هم‌چنین نقش ایمان به‌خداوند متعال و رسالت انسان و پای‌بندی به‌ارزش‌های والای اخلاقی در غلبه بر این چالش‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

آیت الله سیستانی در مورد بی‌عدالتی، ستم، فقر، آزار و اذیت‌های مذهبی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی، صحبت کرد که اکثر مردم در کشورهای مختلف با آن مواجه هستند، به‌ویژه در منطقه ما (خاور میانه) که هم‌چنان از جنگ‌ها، اعمال خشونت، محاصره اقتصادی و آوارگی و بسیاری امور دیگر رنج می‌برند که نمونه آن، ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی است.

ایشان به‌نقشی که رهبران بزرگ مذهبی و معنوی باید در مهار این فجایع و آن‌چه می‌توانند در ترغیب پاره‌ای ذی‌طرف‌ها – به‌ویژه قدرت‌های بزرگ – ایفا کنند، اشاره کردند و گفتند: قدرت‌های بزرگ باید عقل و حکمت و کنار گذاشتن زبان جنگ و اولویت دادن به‌منافع ملت‌ها به‌جای منافع شخصی و زندگی با آزادی و کرامت را ترجیح دهند.

مرجع عالی دینی عراق بر اهمیت تلاش هماهنگ برای تحکیم ارزش‌های مودت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و هم‌بستگی انسانی در همه جوامع، مبتنی بر مراعات حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان مختلف و گرایش‌های فکری، تاکید کردند.

ایشان همچنین با اشاره به‌جای‌گاه و تاریخ بزرگ و محبت‌ورزی سخاوت‌مندانه‌ای که ملت عراق با همه گرایش‌هایش دارد، ابراز امیدواری کردند که ملت عراق بتواند سختی برهه کنونی را در آینده نزدیک پشت سر بگذارد.

وی تاکید کرد که امیدوار است مسیحیان مانند پیروان سایر ادیان از ملت عراق در امنیت، صلح و حفظ کامل حقوق زندگی کنند.

مرجعیت عالی شیعه در عراق به‌نقش مرجعیت دینی در حفاظت از مسیحیان و دیگران که در معرض ظلم و آزار در نتیجه حوادث سال‌های گذشته با آن مواجه شدند؛ از جمله قضیه استیلای تروریست‌ها بر مساحت‌های زیادی از استان‌های عراق اشاره کرد و گفت: که تروریست‌ها اقدام جنایت‌کارانه‌ای مرتکب شدند که مایه شرم‌ساری است.

آیت الله سیستانی برای رهبر کاتولیک‌های جهان و همه پیروان کلیسای کاتولیک و همه بشریت آرزوی خیر و خوشی کرد و از این‌که زحمت آمدن به‌نجف اشرف را تحمل کرده، از ایشان تقدیر کرد.[2]

 

[1]. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا).

[2]. همان (ایرنا).