searchicon

کپی شد

دين خاتم

دين خاتم، آخرين دين مُرسل است. به اين معنا كه بعد از ظهور چنين دينى ديگر مجال و امكانى براى ارسال رسولى ديگر و دينى تازه باقى نمى ماند.

با اين وصف، دين خاتم، كه پيام آورش برتر از همه رسولان و مخاطبانش همۀ مردم از عصر نزول تا روز قيامت است، مى‏بايست کامل ترین دین باشد و تمام آنچه را كه بايد از دين نفس الامرى به وحى و نقل بيان گردد، در برگيرد و اگر چيزى از آن را شامل نشود، بايد آن چيز به گونه‏اى باشد كه عقل سليم آن را دريابد و از يافت آن عاجز، يا در مسير كشف آن راجل نباشد.

با اين وصف، تمام آنچه كه بايد از طريق وحى به آدمى مى رسيد، در دين خاتم وجود دارد و با ارسال چنين دينى، راه بر هر دين مُرسَل ديگرى بسته مى‏شود و سلسله‏ اديان مرسل خاتمه مى‏يابد.

پس، كمال دين يكى از شرايط خاتميّت مى‏باشد، و كمال دين به اين معنا نيست كه دين براى هر پرسشى پاسخ دارد، تا اگر در مراجعه به دين براى سؤالات علمى خود جوابى نيافتيم، آن را دليلى بر عدم كمال دين بشماريم.

شرط ديگر آن، مصونيّت دين خاتم از تحريف است. اين مصونيت در اسلام از طريق دو عامل تأمين شده است:

1. منبع اصلى شناخت آموزه هاى دين، يعنى قرآن، مصون از تحريف است.[1]

2. روش معيار اين منبع وجود دارد، اين روش همان مكتب تفسيرى اهل بيت‏ (ع) است كه توسط شاگردان آنان نسل به نسل تا به امروز منتقل شده و در قالب اجتهاد سنّتى و فقه جواهرى تجلّى پيدا كرده است.[2]

مراد از «روش معيار» روشى است كه ساير روش ها با آن سنجيده و ارزيابى شود. با اين وصف، مكتب تفسيرى اهل بيت‏ (ع) اصول و قواعد ثابتى را عرضه مى كند كه در طول تاريخ به تناسب مقتضيات زمان در آن توسعه و تكامل صورت گرفته و مى گيرد، بدون آن كه قواعد و اصول مزبور دستخوش تغيير گردد. [3]


[1]. ر.ك: هادوى تهرانى، مهدى، مبانى كلامى اجتهاد، ص 61 – 73، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، قم، چاپ اول، 1377ش.

[2]. هادوى تهرانى، مهدى، ولایت و دیانت، ص 22، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، قم، چاپ پنجم، 1389ش.

[3] . همان، پاورقی ص 22.