searchicon

کپی شد

دفن میت

درباره دفن میت احکامی وجود دارد که ما در این جا به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

1. دفن جسد مسلمان بر هر مکلّفی واجب است، و اگر بعضى انجام دهند، از ديگران ساقط مى‏شود.[1]

2. رو به قبله قرار دادن میت در قبر: روایات فراوانی در کتاب وسائل الشیعه وجود دارد، به گونه ای که باب مستقلی را به خود اختصاص داده است و بیان می دارد که میت را  باید در قبر به نحوی قرار داد که روی دست راست قرار گیرد و صورتش به سمت قبله باشد. از جمله آنها این روایت است:

امام صادق (ع) می فرماید: براء بن معرور انصاری درمدینه بود و پیامبر اسلام در مکه. براء در آستانۀ مرگ قرار گرفت (این زمانی بود که پیامبر و مسلمانان به سمت بیت المقدس نماز می خواندند)، سفارش نمود که صورتش را در قبر به سمت پیامبر (ص) که در مکه بود قرار دهند و به ثلث مالش نیز سفارش نمود و این سنت قرار گرفت»؛[2] از این رو و بر اساس ادلۀ دیگر فقها فتوا داده اند که ميّت را بايد در قبر به پهلوى راست طورى بخوابانند كه جلوى بدن او رو به قبله باشد.[3]

3.دفن مسلمان در قبرستان مسلمانان:

بر طبق احکام اسلامی میت مسلمان باید در قبرستان مسلمانان دفن شود و دفن میت مسلمان در قبرستان کفار و غیر مسلمان در قبرستان مسلمانان اشکال دارد و جایز نمی باشد. و اگر اشتباهاً چنین امری اتفاق افتد می توان نبش قبر کرد و جنازه را منتقل نمود.

لذا فقها فرمودند: جايز نيست دفن مسلم در مقبرۀ كفار؛ چنانچه جايز نيست دفن كفار و اولاد ايشان در مقابر مسلمين. بله! اگر ميت كافر و مسلم مشتبه شود، همه را در مقبرۀ مسلمين دفن مى‏كنند. و هر گاه كافر را در مقبرۀ مسلمين يا مسلمانی را در مقبرۀ كفار دفن كردند، جايز است نبش قبر، به جهت اين كه كافر حرمت ندارد و مقتضاى حرمت مسلم اين است كه با كفار نباشد.[4]

4.حکم دفن جسدی که مسلمان بودنش معلوم نیست:

جسدی را که دلیل و نشانه ای بر مسلمان بودن آن است، باید مانند مسلمانان دفن کرد، اما جسدی که هیچ نشانه و علامتی ندارد و مشکوک است و معلوم نيست مسلمان است يا نه؟ پاك مى‏باشد ولى برخی از احکام مسلمانان را ندارد. در این که چه احکامی از مسلمانان را شامل می شود و چه احکامی را شامل نمی شود، بین مراجع عظام تقلید اختلاف است. برخی می فرمایند: “جایز است مثل سایر مسلمانان او را غسل داده و نماز بخوانند و در قبرستان مسلمانان دفن نمایند.[5] ولی عده ای قائل اند که نباید در قبرستان مسلمانان دفن شود.[6] و عده ای گفته اند اگر در جامعۀ اسلامی باشد تمام احکام مسلمانان، شامل او می شود.[7]

نظر آیت الله مهدی هادوی تهرانی در خصوص این مطلب به این شرح است: اگر سرزمین، سرزمین اسلامی است، این جنازه محکوم به اسلام است و الا حکم به اسلام آن نمی شود.


[1]. امام خمینی، سید روح الله، توضيح المسائل (المحشى)، ج‏1، ص 313، م542، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ هشتم، 1424ق.

.[2] حر عاملى، وسائل‏الشيعة، ج 3، ص 230، باب61 از ابواب دفن، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام، چاپ اول، قم، 1409 هـ ق.

.[3] توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص 339، م 615.

[4]. الغاية القصوى في ترجمة العروة الوثقى، ج‏1، ص 254؛ مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط-الحديثة)، ج‏4، ص 274؛ مدارك العروة (للإشتهاردي)، ج ‏8، ص 341.
Noen ganger blir det forsøkt å etablere dette, spesielt når https://norgerx.com/levitra-professional-norge.html klostrene til andre fagpersoner, på grunn av manglende varetekt for anestesileger, selv er fiendtlige.

[5]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص 79، (نظرآیت الله تبریزی(ره)).

[6]. همان، ص 78، (نظر امام خمینی(ره)).

[7]. همان، ص 79، ( آیت الله زنجانی).