searchicon

کپی شد

خوابیدن رو به قبله

این موضوع در دو بخش قابل بررسی است و ما نیز ضمن بیان آن بر همان اساس به بررسی آن می پردازیم.

در بخش اول خوابیدن و استراحت کردن به طرف قبله:

نظر به این که دین اسلام  آخرین دینی است که از جانب خداوند برای هدایت و کمال بشر فرستاده شده است[1] از این جهت لازم است دین کامل و جامعی باشد؛[2] از این رو تمام نیازهای بشر از کوچک و بزرگ و خرد و کلان در آن وجود دارد.[3] از جمله برای خواب نیز از جانب دین احکامی مطرح شده که اینها الزام آور نیست، بلکه سنت و مستحب است که ما در این جا به برخی از آنها اشاره می نماییم.

امام هادى (ع) فرمود: “ما اهل بيت هنگام خوابيدن ده چيز را مراعات مى‏كنيم: طهارت داشتن، صورت بر كف دست راست نهادن، سى و سه مرتبه سبحان اللَّه، سى و سه مرتبه الحمد للَّه، و سى و چهار مرتبه‏ اللَّه اكبر گفتن، رو به قبله خوابيدن به گونه‏اى كه صورت هایمان رو به قبله قرار گيرد، خواندن سوره حمد و آية الكرسى و آيه شهد اللّه… .[4] پس هر كه چنين كند بهره خود را از آن شب گرفته است.[5]

کیفیت خوابیدن:

در روایات ، خوابيدن به چهار بخش تقسیم شده است که بهترین نوع آن برای مؤمن خوابیدن بر پهلوى راست و رو به قبله است. ‏

عبد اللَّه بن احمد بن عامر طائى از امام رضا (ع) و او از پدرانش نقل مى‏كند كه حسين بن على (ع) فرمود: “على بن ابى طالب (ع) در مسجد كوفه بود كه مردى از اهل شام به پا خاست و از او مسئله‏هايى پرسيد، در ميان سؤال‏هاى او يكى هم اين بود كه گفت: به من خبر بده كه خوابيدن چند نوع است؟ فرمود: خوابيدن بر چهار وجه است: پيامبران بر پشت مى‏خوابيدند، چشمانشان نمى‏خوابيد و در انتظار وحى خدا بودند، و مؤمن بر پهلوى راست و رو به قبله مى‏خوابد و پادشاهان و فرزندان آنها بر پهلوى چپ مى‏خوابند تا آن چه خورده‏اند گوارا گردد و شيطان و برادرانش و هر ديوانه و مريض به روى خود مى‏خوابند”.[6]


[1]. در این رابطه به نمایه “خاتمیت پایان رسالت”، شماره 5222 که در سایت اسلام کوئست موجود است مراجعه نمایید.

[2]. در این رابطه به نمایه “کامل بودن دین و تغییر ناپذیری آن”، شماره 781 که در سایت اسلام کوئست موجود است مراجعه نمایید.

[3]. اگر مورد جدیدی (مسائل مستحدثه) پیش آمده باشد فقهای بزرگ شیعه با استفاده از قواعد کلی که در اختیار دارند احکام آن را از منابع دینی استخراج می کنند.

[4]. آل عمران، 18.

[5]. حسين، استاد ولى، آداب، سنن و روش رفتارى پيامبر گرامى اسلام، ص 80، انتشارات پيام آزادى، تهران، چاپ سوم، 1381 ش‏.

[6]. شيخ صدوق، الخصال، ج ‏1، ص 262، انتشارات جامعۀ مدرسين قم، 1403 هـ ق؛ شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا (ع) غفارى و مستفيد، ج‏1، ص 510، نشر جهان‏، تهران، چاپ اول، 1378 هـ ق‏.