searchicon

کپی شد

خمس پول حج

شخصی مبلغی پول جهت ثبت نام حج تمتع پس انداز کرده یا به حساب ریخته است، برای روشن شدن وضعیت این پول از نظر تعلق خمس یا عدم تعلق خمس به آن، به دیدگاه های بعضی از مراجع عظام اشاره می شود.

با توجه به این که مطلب فوق دارای دو وجه است؛ اول: پول پس انداز قبل از ثبت نام، دوم: پولی که برای ثبت نام حج به حساب ریخته شده است، لذا به هر دو وجه اشاره می شود:

ابتدا به بخش اول، یعنی پس انداز قبل از ثبت نام می پردازیم:

مراجع معظم تقلید به طور کلی، پولی را که پس انداز می شود متعلَّق خمس می دانند؛ مگر بعضی از آن بزرگواران که می فرمایند: به پولی که برای خرید مسکن یا تأمین لوازم و ما یحتاج زندگی پس انداز شود و تنها راه خرید مسکن یا دیگر لوازم زندگی منحصر به پس انداز باشد ، خمس تعلق نمی گیرد.[1] [2] [3]

اما در مورد پولی که برای ثبت نام حج به بانک واریز می کند، در تعلق خمس به آن تفصیل داده شده است که به آن اشاره می شود:

امام و فاضل: اگر حج بر او مستقر بوده و راه رفتن به حج، جز با ثبت نام و واریز کردن پول به حساب ممکن نیست، خمس ندارد و در غیر این صورت، باید خمس آن را بپردازد.[4]

حضرت آیة الله خامنه ای: پولی که برای ثبت نام حج یا عمره پرداخت شده اگر به عنوان اجرت سفر مطابق قراردادی که بین شخص و سازمان حج و زیارت بسته شده پرداخته اند، خمس آن واجب نیست مگر آن که پول را پس بگیرند.[5]

بهجت، مکارم و صافی: خمس ندارد.[6]

سیستانی: چنان چه رفتن به حج از راه دیگری (بدون زحمت) ممکن نباشد، خمس ندارد.[7]

تبریزی و وحید: خمس دارد.[8]

نوری: چنان چه از درآمد آن سالی است که در آن مستطیع شده، خمس ندارد.[9]



[2].  جامع المسائل ، حضرت آیة الله فاضل لنکراني ، ج، ص 171 ، سؤال 654 ، چاپ مهر ، چاپ دوم، 1375.

[3].  توضیح المسائل، حضرت آیة الله محمد تقي بهجت ، ص 272 ، م 1391، دفتر معظم له، چاپ امیر، چاپ هجدهم، قم، 1378 .

[4]. امام خمینی، استفتاءات، ج 1، س 43؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 493.

[5].  همان، ص 97 .

[6]. حسینی، سید مجتبی، احکام خمس، ص 63 ، دفتر نشر معارف ، چاپ چهارم ، 1385.

.[7] دفتر آیه الله العظمی سیستانی.

.[8] آیه الله العظمی تبریزی، استفتاءات، س 873؛ دفتر آیه الله العظمی وحید.

.[9] حضرت آیه الله نوری، استفتاءات، ج 2، س 324.