searchicon

کپی شد

خانواده حضرت عیسی (علیه السّلام)‏

یکى از سنّت‌هاى نیکوى بشرى که از دیر باز میان انسان‌ها متداول بوده، سنت «ازدواج» و تشکیل خانواده است. شاید هیچ پدیده‏اى به اندازه این سنّت حیات بخش، مورد توجه بشر نبوده است؛ زیرا هم محتوایش به طور کامل با فطرت انسان هماهنگ است و هم موجب رشد و تربیت صحیح قواى طبیعى انسان و ارضاى غرایز و تأمین نیازهاى اصیل او مى‏شود.

اما آن‌چه از منابع تاریخی و دینی معتبر بر می آید، بیانگر این مطلب است که حضرت عیسی مسیح (علیه السّلام) ازدواج نکرده، در نتیجه فرزندانی هم نداشته است. امروزه افسانه‌های رایجی وجود دارد که می گویند: عیسی مسیح (علیه السلام) ازدواج کرده است، اما به نظر می رسد اگر عیسی مسیح ازدواج کرده بود، کتاب مقدس آن را  گزارش  داده، یا حداقل اشاره‌ای به آن می نمود.

از نظر مفسران قرآن کریم هم، عیسی (علیه السّلام) ازدواج نکرده است. این مطلب نیز که  گفته شده: «آن حضرت با فلان شخص ازدواج کرده بوده»، یا دروغ بستن به پیامبر خدا است و یا این‌که با مستند سازی می خواهند ازدواج عیسی مسیح را جزو باورهای اعتقادی مطرح سازند.

در ضمن یکی از خطبه‌های امیرالمؤمنین (علیه السّلام) که در توصيف حضرت عيسی (عليه السّلام) بیان شده، آن حضرت، عدم ازدواج حضرت عیسی (علیه السلام) را تأیید نموده و می فرمايد: «… (عيسی عليه السّلام) نه همسری داشت كه او را فريفته خود سازد و نه فرزندی كه باعث حزن و اندوه او شود…».[1]

[1]. شريف الرضى، محمد بن حسين‏، نهج البلاغة (صبحي صالح)، محقق/ مصحح: فيض الإسلام‏، سید علی نقی، ص 227.